W ZESPOLE SZKÓŁ ODZIEŻOWYCH, FRYZJERSKICH I KOSMETYCZNYCH NR 22 W WARSZAWIE

Niniejsza procedura powstała w poszanowaniu dla praw małoletnich, w tym przede wszystkim ich godności oraz prawa do ich wychowania i wzrastania w środowisku wolnym od przemocy, krzywdy i zaniedbania. Przepisy niniejszej procedury mają zastosowanie do Uczniów niezależnie od ich sytuacji zdrowotnej, rodzinnej czy osobistej.

Standardy ochrony uczniów przed krzywdzeniem to zbiór zasad, które pomagają tworzyć bezpieczne i przyjazne środowisko w szkole:

  • wszyscy pracownicy zostali zapoznani w jaki sposób rozpoznawać symptomy krzywdzenia ucznia oraz jak podejmować interwencję w przypadku podejrzenia, że uczeń jest ofiarą przemocy – w szkole lub w rodzinie,
  • wszyscy uczniowie zostali zapoznani jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami – w realnym świecie oraz w internecie,
  • wszyscy uczniowie mają stały dostęp do informacji, gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach życiowych,
  • rodzice zostali zapoznani z zasadami jak wychowywać dziecko bez przemocy i jak unikać sytuacji ryzykownych.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością̨ na tle seksualnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.).
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606).
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. 2023, poz. 1782).
  • Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 535).
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i Opiekuńczy (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
  • Przemoc to nie tylko bicie. Są różne rodzaje przemocy, wśród nich przemoc fizyczna, psychiczna (np.: obrażanie, poniżanie, straszenie), seksualna (np.: gwałt, wymuszanie współżycia), ekonomiczna (np.: zabieranie pieniędzy i rzeczy), zaniedbanie. Przemocą jest:
    • Popychanie, policzkowanie, bicie, szarpanie,
    • Obelgi, wyzwiska,
    • Zmuszanie do robienia rzeczy, które są poniżające
    • Ograniczanie kontaktów z bliskimi, przyjaciółmi
    • Kontrolowanie w pełni wszystkich wydatków, zmuszanie do proszenia o pieniądze,
    • Niszczenie własności,
    • Nakłanianie do kontaktów seksualnych,
    • Grożenie skrzywdzeniem bliskich,
    • Pogardliwe traktowane, pozbawianie poczucia własnej wartości.
  • Przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.
  • Przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać.
  • Przemoc seksualna – to angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.
  • Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, nie zapewnienie mu bezpieczeństwa, odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak nadzoru w czasie wolnym oraz odpowiedniej opieki podczas wypełniania obowiązku szkolnego.
  • Przemoc domowa – to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą;
  • Przemoc ekonomiczna – Okradanie, zabieranie pieniędzy, niełożenie na utrzymanie, uniemożliwianie podjęcia pracy zarobkowej, niezaspokajanie podstawowych, materialnych potrzeb rodziny, szantażowanie, zaciąganie długów i kredytów bez zgody współmałżonka, zmuszanie do pożyczek, uniemożliwianie korzystania z pomieszczeń niezbędnych do zaspakajania potrzeb (kuchnia, łazienka) itp.
  • Cyberprzemoc – czyli przemoc w intrenecie, obejmuje różne formy agresji, zastraszania, wyśmiewania, a nawet manipulacji i wywierania nacisku na inne osoby poprzez środki elektroniczne – najczęściej media społecznościowe, komunikatory, fora internetowe, e-maile czy SMS-y.
  • Pracodawca – właściciel, dyrektor, kierownik zakładu pracy lub inna osoba odpowiadająca za organizację pracy w imieniu właściciela, będąca przełożonym pracowników w zakładzie pracy, w którym jest realizowana praktyczna nauka zawodu, praktyka zawodowa lub staże uczniowskie.
  • Pracownik – każda osoba zatrudniona u pracodawcy na podstawie stosunku pracy albo umowy cywilnoprawnej odpłatnej bądź nieodpłatnej, a także wykonująca działalność na rzecz pracodawcy, np. osoba współpracująca, praktykant, wolontariusz, stażysta z wyłączeniem małoletniego.
  • Małoletni– każda osoba, która nie ukończyła 18. roku życia.
  • Opiekun prawny – dalej również opiekunowie prawni, oznacza przedstawiciela ustawowego małoletniego: rodzica albo opiekuna / rodzica zastępczego, opiekuna tymczasowego (czyli osobę upoważnioną do reprezentowania małoletniego obywatela Ukrainy, który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez opieki osób dorosłych).
  • Opiekun praktyk zawodowych – opiekun wyznaczony przez pracodawcę do prowadzenia pod kierunkiem tej osoby praktyk zawodowych lub stażu uczniowskiego.
  • Instruktor praktycznej nauki zawodu – pracodawca lub osoba zatrudniona przez pracodawcę, która posiada niezbędne kwalifikacje zawodowe i pedagogiczne do realizowania praktycznej nauki zawodu w zakładzie pracy
  1. Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających uczniowi i udzielenie mu wsparcia odpowiadają̨ wszyscy pracownicy szkoły.
  2. Osobami, które podejmują̨ interwencję w pierwszej kolejności są̨ dyrektor szkoły, koordynator lub podczas jego nieobecności inni specjaliści: pedagodzy, psycholodzy.
  3. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o podejrzeniu krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich w ZSOFiK nr 22:
  1. Wicedyrektorzy szkoły:
    Koordynator ds. Wdrażania Standardów ochrony małoletnich
    Gabinet wicedyrektora: piętro III, pokój nr 313
    telefonicznie: nr tel.: 22/849-62-18 wew. 4
    Zastępca koordynatora:
    Gabinet wicedyrektora: piętro II, pokój nr 216
    telefonicznie: nr tel.: 22/849-62-18 wew. 4
  2. Pedagodzy szkolni:
    II piętro: Gabinet 212 lub 209
    Telefonicznie: nr tel.: 22/849-62-18 wew. 3
  3. Pedagodzy specjalni
    III piętro: Gabinet 306
    Telefonicznie: nr tel.: 22/849-62-18 wew. 3

Godziny pracy pedagogów wykazane są na stronie internetowej szkoły. W przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia małoletniego należy zostawić zawiadomienie o przemocy pierwszemu spotkanemu pracownikowi szkoły.

Sposób dokumentowania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru ucznia oraz zasady przechowywania dokumentów.

  1. Osoba podejmująca interwencję wypełnia “Protokół interwencji” (Załącznik nr 2).
  2. Dla każdego zdarzenia podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich zakładana jest imienna teczka z nazwiskiem małoletniego. Teczkę zakłada i prowadzi pedagog szkolny. Do czasu zakończenia sprawy teczka pozostaje w gabinecie pedagoga i jest należycie chroniona przed dostępem osób nieuprawnionych.
  1. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznania się̨ ze standardami, co potwierdza własnoręcznym podpisem w kadrach (Załącznik nr 1).
  2. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra ucznia i w jego najlepszym interesie. Pracownicy traktują̨ młodzież z szacunkiem oraz uwzględniają̨ jej potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec ucznia w jakiejkolwiek formie. Pracownicy działają̨ w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych szkoły, zgodnie ze swoimi kompetencjami.
  3. Każdy pracownik:
    • przestrzega praw ucznia, szanuje prawa rodziców i wspomaga ich w procesie wychowania,
    • uczy zasad kultury osobistej oraz wpływa na kształtowanie właściwych postaw zgodnie ze Statutem Szkoły,
    • kieruje się̨ życzliwością̨, wyrozumiałością̨ i cierpliwością̨, a jednocześnie stanowczością̨ i konsekwencją w zakresie przestrzegania obowiązujących w szkole i społeczeństwie zasad postępowania, norm moralnych oraz przepisów prawa,
    • nauczyciele udzielają̨ uczniom pomocy w nauce oraz służą wsparciem,
    • nauczyciele oceniają̨ uczniów sprawiedliwie i obiektywnie, zgodnie ze Statutem Szkoły, unikają̨ faworyzowania uczniów, nie stosują żadnej z form przemocy,
    • traktują indywidualnie każdego ucznia, starając się̨ rozumieć jego potrzeby i możliwości, pozwalają na wyrażanie przez uczniów własnego zdania w sposób akceptowany społecznie,
    • w trosce o ochronę̨ zdrowia uczniów czuwa nad ich bezpieczeństwem w czasie przerw, na lekcjach, zajęciach pozalekcyjnych oraz wyjściach poza szkołę̨, reaguje niezwłocznie, zgodnie z przyjętymi procedurami, na niestosowne zachowania innych wobec ucznia,
    • chroni informacje wrażliwe dotyczących ucznia wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów – dotyczy wizerunku ucznia, informacji o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  4. Kontakty z uczniami
    • Kontakt z uczniami powinien odbywać się̨ przede wszystkim w godzinach pracy nauczycieli i w czasie pobytu uczniów w szkole, i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych. Jeśli zachodzi konieczność kontaktu, właściwą formą komunikacji są kanały służbowe np. e-dziennik i służbowy e-mail. Pracownikom szkoły nie wolno zapraszać uczniów do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi prywatnie poza godzinami pracy.
    • Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli uczniowie i ich rodzice/opiekunowie są̨ osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych uczniów, ich rodziców oraz opiekunów.
  5. Procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia ucznia lub posiadania informacji o krzywdzeniu ucznia na terenie szkoły.
    • Pracownik szkoły, po zidentyfikowaniu ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia ucznia, na terenie szkoły natychmiast izoluje tego ucznia od potencjalnego sprawcy, niezwłocznie informuje o tym dyrektora szkoły i koordynatora oraz sporządza protokół interwencji z pomocą pedagoga szkolnego (Załącznik nr 2).
    • W związku z podejrzeniem ryzyka krzywdzenia przez pracownika – koordynator lub dyrektor szkoły natychmiast izoluje tego ucznia od potencjalnego sprawcy, zawiadamia policję i podejmuje dodatkowe kroki jako pracodawca (zgodne z przepisami prawa).

Wykaz zachowań niedozwolonych, zakazane jest w szczególności:

  • naruszanie intymności i prywatności małoletniego bez przyczyny uzasadnionej szczególnymi okolicznościami, tj. ratowaniem zdrowia i życia,
  • prowokowanie kontaktów fizycznych z małoletnim bądź angażowanie go w nie, np. poprzez łaskotanie, sadzanie małoletniego na kolanach,
  • proponowanie małoletniemu kontaktów intymnych, inicjowanie takich kontaktów,
  • inicjowanie prywatnych kontaktów z małoletnim, np. spotykanie się po godzinach pracy, zapraszanie do miejsca zamieszkania, przyjmowanie do znajomych i komentowanie zamieszczanych przez małoletniego treści na mediach społecznościowych.
  • kierowanie do małoletniego wypowiedzi z podtekstem seksualnym, omawianie wyglądu małoletniego, w szczególności wypowiadanie komentarzy w kontekście płci lub atrakcyjności fizycznej małoletniego,
  • nawiązywanie z małoletnim relacji o charakterze romantycznym,
  • wypowiadanie słów wulgarnych i powszechnie uznawanych za obraźliwe w obecności małoletniego,
  • kierowanie do małoletniego niestosownych lub wulgarnych dowcipów,
  • proponowanie i umożliwianie małoletniemu spożywania alkoholu lub nielegalnych substancji,
  • ujawnianie informacji wrażliwych na temat małoletniego,
  • straszenie małoletniego,
  • szantażowanie małoletniego,
  • zmuszanie małoletniego do wykonywania określonych czynności pod groźbą wyrządzenia krzywdy,
  • ignorowanie bądź wyśmiewanie emocji i uczuć małoletniego,
  • szydzenie z małoletniego, przedrzeźnianie,
  • podnoszenie głosu na małoletniego,
  • zawstydzanie i upokarzanie małoletniego,
  • celowe przedstawianie małoletniemu nieprawdziwych twierdzeń,
  • wykluczanie małoletniego,
  • stosowanie manipulacji,
  • komentowanie w obecności małoletniego jego sytuacji rodzinnej bądź sytuacji majątkowej jego rodziny
  • rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na temat małoletniego lub jego rodziny,
  • obrażanie małoletniego bądź kierowanie agresywnych wypowiedzi w jego kierunku,
  • dyskryminowanie, stygmatyzowanie małoletniego,
  • wykonywanie fotografii małoletniemu, nagrywanie jego wizerunku, głosu bądź transmitowanie ww. nagrań na żywo za pośrednictwem Internetu bez zgody małoletniego lub jego przedstawiciela ustawowego;
  • nieuzasadnione ważnymi względami ograniczenie możliwości pobytu przedstawiciela ustawowego/opiekuna faktycznego przy małoletnim,
  • wykorzystywanie przewagi fizycznej i władzy nad małoletnim,
  • stosowanie jakichkolwiek przejawów przemocy fizycznej wobec małoletniego, takich jak m.in. szarpanie, bicie, opluwanie, szczypanie, ciągnięcie za włosy, wykręcanie rąk, rzucanie w małoletniego przedmiotami oraz wszelkie inne przejawy naruszania nietykalności cielesnej małoletniego.
  1. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi w szkole:
    • Celem interwencji jest zatrzymanie krzywdzenia małoletniego i zapewnienie mu bezpieczeństwa.
    • W „Programie wychowawczo-profilaktycznym Zespołu Szkół Odzieżowych, Fryzjerskich i Kosmetycznych nr 22” wskazane są̨ działania podejmowane w celu zapewnienia bezpiecznych relacji między uczniami: ochrona uczniów przed treściami szkodliwymi w Internecie, przeciwdziałanie szachowaniom agresywnym poprzez budowanie prawidłowych relacji w klasie, rozwijanie postaw prospołecznych, tolerancji na inne kultury.
    • Uczniowie mają obowiązek przestrzegania zapisów zawartych w statucie szkoły,
    • Uczniowie ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami mają takie same prawa jak pozostali uczniowie naszej szkoły,
    • Uczniowie akceptują prawa innych uczniów do odmienności ze względu na: pochodzenie, narodowość, religię, orientację seksualną. Nie naruszają ich poczucia godności osobistej,
    • Uczniowie budują wzajemne relacje poprzez uprzejme, życzliwe, wolne od wulgaryzmów zachowanie.
    • Uczniowie mają obowiązek przeciwstawiania się wszelkim przejawom brutalności i wulgarności oraz informowania pracowników Szkoły o zaistniałych zagrożeniach.
    • W przypadku naruszenia bezpieczeństwa w zakresie relacji między małoletnimi uczeń́ zgłasza ten fakt nauczycielowi, wychowawcy, koordynatorowi, dyrektorowi szkoły lub innemu pracownikowi szkoły i wdrażane są̨ procedury opisane w niniejszym dokumencie oraz w „Procedurach Bezpieczeństwa Szkoły”, które stanowią̨ oddzielny dokument.
    • Pracownicy pedagogiczni i niepedagogiczni zawsze stanowczo i konsekwentnie reagują̨ na wszelkie przejawy agresji i przemocy, a także wskazują̨ zachowania i postawy pożądane.
    • Uczeń, który stał się ofiarą jednej z form przemocy, zostaje objęty pomocą zgodnie z obowiązującymi procedurami.
    • W szkole wyeksponowane są̨ informacje dla uczniów dotyczące możliwości uzyskania przez nich pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.
  2. Małoletnim zabrania się stosowania jakichkolwiek form przemocy. Zakazane są w szczególności:
    • uderzanie, popychanie, szarpanie, kopanie, opluwanie, szczypanie bądź wyrządzanie innemu małoletniemu jakiejkolwiek krzywdy fizycznej lub wykorzystywanie przewagi fizycznej i psychicznej nad innym małoletnim, wyzywanie, obrażanie, wyśmiewanie, przedrzeźnianie, zawstydzanie, upokarzanie, straszenie, szantażowanie innego małoletniego oraz wszelkie inne przejawy stosowania przemocy psychicznej wobec innego małoletniego,
    • komentowanie sytuacji rodzinnej bądź majątkowej innego małoletniego,
    • kierowanie do innego małoletniego propozycji o charakterze erotycznym,
    • prezentowanie małoletniemu treści pornograficznych,
    • stosowanie jakichkolwiek przejawów przemocy seksualnej, jak choćby dotykanie miejsc intymnych, obnażanie się, podejmowanie czynności seksualnych,
    • rejestracja wizerunku i/lub głosu innego małoletniego bez jego zgody,
    • korzystanie z przedmiotów należących do innego małoletniego bez jego zgody,
    • kradzież lub przywłaszczenie przedmiotów należących do innego małoletniego,
    • stosowanie jakichkolwiek form cyberprzemocy.
  3. Zasady ustalania planu wsparcia ucznia po ujawnieniu krzywdzenia.
    • Uczeń́, który czuje się̨ pokrzywdzony przez innych, w tym przez innych uczniów, zgłasza ten fakt koordynatorowi, dyrektorowi lub innemu pracownikowi szkoły.
    • Wszelkie zauważone przejawy agresji i przemocy, powinny być́ niezwłocznie przerwane przez pracownika lub inne osoby będące świadkami incydentu.
    • Pracownik po powzięciu informacji dotyczących krzywdzenia ucznia zawiadamia o tym koordynatora i dyrektora szkoły oraz wypełnia protokół interwencji.
    • Koordynator lub dyrektor szkoły zawiadamiają̨ wychowawcę̨ oddziału oraz rodziców lub opiekunów ucznia oraz wg potrzeb innych specjalistów.
    • Koordynator, dyrektor szkoły, pedagodzy lub psycholodzy przeprowadzają̨ rozmowę̨ wyjaśniającą i obejmują̨ uczniów niezbędnymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami (każdym z osobna), jeżeli zachodzi taka potrzeba z uwzględnieniem Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej nr 7
    • Jeżeli dyrektor we współpracy z koordynatorem i zespołem nauczycieli i specjalistów udzielających uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, stwierdzi taką konieczność́, np. w przypadku braku współpracy rodziców/opiekunów ze szkołą; wówczas powiadamia organy zewnętrzne (Ośrodek Pomocy Społecznej, Policja (Załącznik nr 4), Sąd (Załącznik nr 3).
    • W programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły zawarte są̨ działania zapobiegające wszelkim formom krzywdzenia uczniów.
  1. Wykaz zachowań niedozwolonych w sieci:
    Za zachowania niedozwolone w sieci uważa się w szczególności:
    • Udostępnianie wizerunku i/lub głosu innego małoletniego za pośrednictwem Internetu, bez zgody Przedstawiciela ustawowego,
    • Transmitowanie nagrań z udziałem innego małoletniego na żywo za pośrednictwem Internetu bez zgody Przedstawiciela ustawowego,
    • Udostępnianie w Internecie wpisów mających na celu wyśmianie, poniżenie lub upokorzenie innego małoletniego,
    • Wykorzystywanie wizerunku innego małoletniego bez zgody jego i jego Przedstawiciela ustawowego, w szczególności w ramach dokonania modyfikacji jego wyglądu w celach prześmiewczych,
    • Udostępnianie wulgarnych, obraźliwych komentarzy i wpisów w Internecie,
    • Podszywanie się pod innych użytkowników Internetu bądź nieuprawnione logowania na konta internetowe innej osoby,
    • Stosowanie wobec innej osoby przejawów nękania za pośrednictwem Internetu,
    • Korzystanie ze stron internetowych zawierających materiały pornograficzne, o wysokim stopniu brutalności oraz przeglądanie materiałów niedostosowanych do wieku małoletniego.
  2. W przypadku, gdy zostaje w szkole zgłoszony przypadek cyberprzemocy należy:
    • 2.1. Ustalić okoliczności zdarzenia.
    • Wszystkie przypadki przemocy, z wykorzystaniem mediów elektronicznych, należy zbadać, udokumentować i zarejestrować.
    • Nauczyciel, jeśli posiada wiedzę o zajściu przekazuje informację wychowawcy oddziału, który informuje o fakcie pedagoga szkolnego i dyrektora.
    • Pedagog szkolny i dyrektor wspólnie z wychowawcą dokonują analizy zdarzenia, ustalają jego okoliczności i ewentualnych świadków.
    • 2.2. Zabezpieczyć dowody.
    • Na etapie zabezpieczania dowodów i ustalania tożsamości sprawcy cyberprzemocy w procedurze interwencyjnej bierze udział, jeśli jest w szkole, administrator sieci.
    • Wszelkie dowody cyberprzemocy powinny zostać zabezpieczone i zarejestrowane. Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego itp.) lub adres strony www, na której pojawiły się szkodliwe treści czy profil.
    • Sprawdzić, czy ofiara cyberprzemocy potrafi wskazać sprawcę bądź przynajmniej ma przypuszczenie, kto może nim być.
    • Gdy ustalenie sprawcy nie jest możliwe, należy skontaktować się z dostawcą usługi w celu usunięcia z sieci kompromitujących lub krzywdzących materiałów.
    • W przypadku, gdy zostało złamane prawo, a tożsamości sprawcy nie udało się, ustalić dyrektor szkoły lub osoba przez niego wyznaczona zawiadamia policję. (Załącznik nr 4)
    • 2.3. Podjąć działania wobec sprawcy cyberprzemocy. Gdy sprawca cyberprzemocy jest znany i jest on uczniem szkoły, pedagog szkolny oraz koordynator od spraw bezpieczeństwa na terenie szkoły podejmuje dalsze działania:
    • Przeprowadzają rozmowę z uczniem-sprawcą przemocy o jego zachowaniu.
    • Powiadamiają rodziców sprawcy i omawiają z nimi zachowanie ucznia.
    • Obejmują sprawcę opieką psychologiczno-pedagogiczną, a w uzasadnionym przypadku (za zgodą rodziców ucznia niepełnoletniego) kierują do specjalistycznej placówki.
    • 2.4. Sporządzić dokumentację z zajścia.
    • Pedagog szkolny wypełnia kartę interwencji z rozmów ze sprawcą, poszkodowanym, ich rodzicami oraz świadkami zdarzenia. (Załącznik nr 2)
    • Jeśli rozmowa przebiegała w obecności świadka (np. wychowawcy), powinien on podpisać kartę interwencji po jej sporządzeniu.
    • Jeśli zostały zabezpieczone dowody cyberprzemocy, należy je włączyć do dokumentacji (wydruki, opis itp.).
    • Dyrektor szkoły pisemnie powiadamia sąd rodzinny (Załącznik nr 3) o sprawie w sytuacji, gdy:
    • rodzice sprawcy cyberprzemocy odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a uczeń nie zaniechał dotychczasowego postępowania lub gdy do szkoły napływają informacje o innych przejawach demoralizacji ucznia,
    • szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki wychowawcze (rozmowa z rodzicami, konsekwencje regulaminowe wobec ucznia, spotkania z pedagogiem itp.), a ich zastosowanie nie przynosi pożądanych rezultatów.
    • Poważne przypadki cyberprzemocy przebiegające z naruszeniem prawa (np. groźby karalne, propozycje seksualne, publikowanie nielegalnych treści itp.) zostają przez dyrektor szkoły zgłoszone na policję. Procedura jest wdrażana w życie w momencie oficjalnego zgłoszenia zjawiska cyberprzemocy przez jej ofiarę /w przypadku osób pełnoletnich/ lub rodzica /prawnego opiekuna/ ucznia.
    • 2.5. Podjąć działania wobec ofiary cyberprzemocy – wsparcie psychiczne.
    • Uczeń będący ofiarą cyberprzemocy otrzymuje poradę, jak ma się zachować, aby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa i nie doprowadzić do eskalacji prześladowania.
    • Po zakończeniu interwencji dalej monitorujemy sytuację ucznia sprawdzając, czy nie są wobec niego podejmowane dalsze działania przemocowe, bądź odwetowe ze strony sprawcy.
    • Rodzice ucznia będącego ofiarą cyberprzemocy zostaną poinformowani o problemie, otrzymają wsparcie i pomoc ze strony szkoły. W rozmowie z nimi pedagog z koordynatorem ds. bezpieczeństwa przedstawią kroki, jakie zostały podjęte w celu wyjaśnienia zajścia oraz zapewnienia bezpieczeństwa poszkodowanemu uczniowi, a także, jeśli to wskazane, zaproponują rodzicom i uczniowi pomoc specjalisty.
  1. Szkoła zapewnia ochronę̨ danych osobowych uczniów i absolwentów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Uznaje prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę̨ jego wizerunku.
  3. Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody jego rodzica lub opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia. Zgoda powinna zawierać́ informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. zostanie umieszczony na stronie internetowej szkoły w celu udokumentowania konkursów, imprez okolicznościowych, życia oddziału itp.).
  4. Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać́ przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Szkoły bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
  5. W celu uzyskania zgody opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku ucznia, pracownik Szkoły może skontaktować́ się̨ z opiekunem małoletniego i ustalić́ procedurę̨ uzyskania zgody.
  6. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.
  1. Szczegółowe zasady korzystania z urządzeń́ elektronicznych, w tym telefonów komórkowych, smartwatchy zawarte są̨ w Statucie Szkoły – o czym każdy małoletni i rodzic lub opiekun zostaje poinformowany przez wychowawcę̨ oddziału na początku roku szkolnego.
  2. Uczniowie zobowiązani są̨ do przestrzegania tych zasad:
    • wyłączanie i schowanie urządzeń́ elektronicznych i telekomunikacyjnych na czas lekcji np. (słuchawek, telefonów komórkowych, itp.) z wyjątkiem sytuacji, gdy uczeń́ może korzystać́ na prośbę̨ nauczyciela w celu wykonywania zadań́ dydaktycznych,
    • wykorzystanie urządzeń́ podczas zajęć́ edukacyjnych jako pomocy dydaktycznych możliwe tylko za zgodą nauczyciela,
    • nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą̨ telefonu jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej i fotografowanej, a jeśli ma to miejsce w czasie lekcji dodatkowo konieczna jest zgoda nauczyciela prowadzącego zajęcia.
  • Infrastruktura sieciowa placówki umożliwia dostęp do Internetu, zarówno
    personelowi, jak i uczniom, w czasie zajęć́ i poza nimi
    Sieć jest monitorowana, tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć́.
  • Rozwiązania organizacyjne na poziomie placówki bazują̨ na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
  • Szkoła korzysta z OSE – Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, która zapewnia dostęp do szerokopasmowego, bezpiecznego Internetu. OSE chroni uczniów przed dostępem do treści nielegalnych lub potencjalnie niebezpiecznych.
  • OSE współpracuje z Naukową Akademicką Siecią Komputerową, która zapewnia sprawność́ techniczną oraz merytoryczną projektu, dzięki czemu sieć jest zabezpieczona przed szkodliwymi treściami.
  • NASK zapewnia również̇ dostęp do darmowych materiałów dla uczniów i nauczycieli dotyczących bezpieczeństwa uczniów w sieci.
  1. Podejrzenie krzywdzenia przez pracownika:
    • W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez pracownika osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji niezwłocznie informuję pracodawcę.
    • Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji przeprowadza rozmowy: z małoletnim, z jego rodzicami/opiekunami prawnymi. Stara się ustalić przebieg zdarzenia, wypełnia kartę interwencji.
    • Pracodawca organizuje spotkanie z pracownikiem, którego dotyczy zgłoszenie celem wyjaśnienia sytuacji. Ustalenia są zapisywane w karcie interwencji. (Załącznik nr 2)
    • Do czasu wyjaśnienia sprawy, pracownik podejrzewany o krzywdzenie małoletniego zostaje odsunięty od kontaktu z pokrzywdzonym oraz z pozostałymi małoletnimi.
    • W przypadku podejrzenia przestępstwa, pracodawca dokonuje zgłoszenia na Policję. (Załącznik nr 4). W pozostałych sytuacjach pracodawca podejmuje działania dyscyplinarne zgodnie z przepisami prawa i zasadami obowiązującymi w zakładzie pracy.
    • W przypadku gdy pracownik dopuścił się wobec małoletniego krzywdzenia niebędącego przestępstwem (np. krzyk, poniżanie), osoba prowadząca interwencję bada okoliczności zdarzenia, przeprowadza rozmowę z małoletnim, świadkami zdarzenia oraz osobą podejrzewaną o krzywdzenie małoletniego. Wdrożenie właściwych procedur dyscyplinarnych należy do pracodawcy.
  2. Szkoła opracowuje indywidualny plan wsparcia małoletniego w tym
    • Wypracowanie sposobów odizolowania go od osób podejrzewanych o krzywdzenie i stworzenie możliwości swobodnego funkcjonowania na zajęciach praktycznych,
    • Udzielenie pomocy psychologicznej w specjalistycznej Poradni
    • Zmiana miejsca praktyk, jeżeli istnieje taka potrzeba,
  1. Podejrzenie przemocy domowej
    • Pracownik podejrzewający krzywdzenie Ucznia przez osobę ze środowiska rodzinnego zgłasza problem do osób odpowiedzialnych za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających uczniowi,
    • Uczeń doświadczył przemocy fizycznej / psychicznej lub był jej świadkiem w domu.
    • Sprawę bada Zespół Interwencyjny, który zapoznaje się z okolicznościami zdarzenia, prowadzi rozmowę wyjaśniającą z Uczniem, wzywa rodziców/ opiekunów prawnych do szkoły,
    • Jeśli sprawa ma charakter incydentalny monitoruje sytuację ucznia
    • W przypadku powtarzających się incydentów szkoła uruchamia procedurę „Niebieskiej Karty” (Niebieska Karta – A)
  2. Wsparcie ucznia doznającego przemocy domowej.
    • Zapewnienie Uczniowi bezpieczeństwa (jeżeli istnieje potrzeba, powiadomienie policji – Załącznik nr 4) oraz wsparcia psychologicznego na terenie szkoły, ewentualne skierowanie do specjalistycznej placówki,
    • Spisanie kontraktu z rodzicami Ucznia,
    • Monitoring kontraktu, jeśli będą nieprzestrzegane ustalenia kontraktu lub niewłaściwe wykonywanie władzy rodzicielskiej należy złożyć (równolegle lub niezależnie) wniosek do sądu o wgląd w sytuację rodzinną ucznia (Załącznik nr 3).

Ustawowa definicja przemocy domowej: „jednorazowe albo powtarzające się̨ umyślne działanie lub zaniechanie, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności narażające tę osobę̨ na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, mienia, naruszające jej godność́, nietykalność́ cielesną, wolność́, w tym seksualną, powodujące szkody ma jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę̨, oraz mające na celu uzyskanie kontroli w zakresie nabywania i korzystania z posiadanych przez tę osobę̨ zasobów ekonomicznych”.

  1. Osoby odpowiedzialne za procedurę „Niebieskiej Karty”:
    Psycholog szkolny – gabinet 212
    Psycholog szkolny – gabinet 209
    Telefonicznie: nr tel.: 22/849-62-18 wew. 3
    Godziny pracy psychologów wykazane są na stronie internetowej szkoły.
  2. W związku z zaistnieniem uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej wszczęcie procedury następuje poprzez wypełnienie formularza (osoby odpowiedzialne pedagodzy szkolni) „Niebieska Karta – A” w obecności ucznia, co do której istnieje podejrzenie, ze jest dotknięta przemocą̨ w rodzinie.
  3. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie wobec niepełnoletniego ucznia, czynności podejmowane i realizowane w ramach procedury, przeprowadza się̨ w obecności drugiego rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego.
  4. Jeżeli osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują̨ przemoc w rodzinie wobec niepełnoletniego są̨ rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania z udziałem ucznia przeprowadza się̨ w obecności pełnoletniej osoby najbliższej.
  5. Działania z udziałem ucznia, co do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięty przemocą̨ w rodzinie, powinny być́ prowadzone w miarę̨ możliwości w obecności pedagoga szkolnego lub psychologa.
  6. Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą̨ w rodzinie, przekazuje się̨ formularz „Niebieska Karta – B”.
  7. W przypadku, gdy przemoc w rodzinie dotyczy niepełnoletniego ucznia, formularz „Niebieska Karta – B” przekazuje się̨ rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu albo osobie, która zgłosiła podejrzenie stosowania przemocy w rodzinie (formularza „Niebieska Karta – B” nie przekazuje się̨ osobie, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie).
  8. Wypełniony formularz „Niebieska Karta – A” w terminie 5 dni roboczych od dnia wszczęcia procedury, przekazuje się̨ do Zespołu Interdyscyplinarnego dzielnicy, w której mieszka uczeń́.
  1. Standardy podlegają̨ monitorowaniu i modyfikowaniu podczas bieżącej pracy (wg potrzeb szkoły) oraz obowiązkowej weryfikacji co 2 lata (Załącznik nr 5).
  2. Monitorowaniem będą̨ objęte następujące zagadnienia:
    • znajomość́ procedur przez członków szkolnej społeczności,
    • występowanie zdarzeń́ podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich,
    • stosowanie procedur przez pracowników szkoły,
    • skuteczność́ stosowanych procedur,
    • charakter i przebieg interwencji,
    • proponowany kierunek i zakres modyfikacji standardów według formularza ankiety.
  3. Standardy zostają̨ zamieszczone na stronie internetowej szkoły oraz wyłożone w czytelni szkolnej (biblioteka).
  4. Uczniowie i rodzice/opiekunowie zapoznawani są̨ z dokumentem w sposób ustalony przez dyrektora wg aktualnych możliwości, np. na godzinach wychowawczych, zebraniach z rodzicami, poprzez e- dziennik. Następnie rodzice wypełniają̨ oświadczenie (Załącznik nr 6).
  5. Inne zachowania ryzykowne uczniów nie objęte w tym dokumencie są zawarte w odrębnych procedurach szkolnych.

Standardy ochrony małoletnich zostają̨ wprowadzone Zarządzeniem Dyrektora Szkoły nr 4/2024 z dnia 12.02.2024 r.