Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021–2025 został przyjęty przez Radę Ministrów!

“Program ma na celu tworzenie warunków rozwoju i rozwój czytelnictwa w Polsce poprzez kształtowanie i promowanie postaw proczytelniczych oraz wzmacnianie roli bibliotek publicznych, pedagogicznych i szkolnych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. NPRCz 2.0 jest rozwinięciem Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, realizowanego w latach 2016–2020” – jak podaje na stronie MEiN.

Źródło: Pixabay

“Czytelnictwo nie tylko wzmacnia nasze kompetencje osobiste, zawodowe, ale niewątpliwie wpływa na procesy społeczne – wspiera rozwój społeczny i wzmacnia tożsamość narodową, dlatego jego promocja jest jednym z priorytetowych celów Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Konsekwentnie prowadzona polityka upowszechniania czytelnictwa oraz kształtowania i wzmacniania nawyku czytania we wszystkich grupach wiekowych jest jednym z filarów polityki kulturalnej państwa. To są działania długofalowe, które wymagają cierpliwości, konsekwentnej pracy u podstaw. Ich efektów należy oczekiwać w perspektywie wieloletniej. Od początku XXI w. obserwujemy w Polsce bardzo niepokojący spadek czytelnictwa. Na przestrzeni ostatnich kilku lat udało się jednak ten negatywny trend zahamować, a w 2019 i 2020 r. Polacy zaczęli nawet czytać nieco więcej. Te dane uzasadniają potrzebę kontynuowania NPRCz, poprzez który chcemy ułatwiać dostęp do książek i pokazywać korzyści płynące z czytania. Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych oraz ich użytkowników” – podkreśla prof. Piotr Gliński, wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego i sportu.

NPRCz 2.0 obejmuje cztery priorytetowe obszary wsparcia:

  • Priorytet 1 – Poprawa oferty bibliotek publicznych,
  • Priorytet 2 – Inwestycja w infrastrukturę bibliotek publicznych,
  • Priorytet 3 – Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych,
  • Priorytet 4 – Program dotacyjny dla bibliotek, promocja czytelnictwa.

Źródło: MEiN

Wiedźmińskie święto “WitcherCon” już 9 lipca

Screen/witchercon.com

Jak podaje Instytut KsiążkiCD Projekt Red i Netflix organizują wieloformatowe wydarzenie poświęcone uniwersum Wiedźmina. WitcherCon odbędzie się w piątek 9 lipca. Impreza – jak zapowiedziano – będzie niezwykłym świętem, które połączy światy gier wideo i serialu. Wydarzenie kierowane jest zarówno do oddanych fanów Wiedźmina, jak i do tych, którzy dopiero wchodzą w świat stworzony przez Andrzeja Sapkowskiego oraz twórców gier i serialu.

Fani będą mogli oglądać WitcherCon w dwóch oddzielnych transmisjach, z których każda będzie zawierać unikalne treści.

Pierwsza relacja z WitcherCon rozpocznie się na Twitchu i YouTube 9 lipca o godzinie 19:00. Druga – 10 lipca o 3:00.”.

Źródła: Instytut Książki, Witchercon

Nie żyje prof. Witold Kieżun. Powstaniec Warszawski, żołnierz AK, wybitny ekonomista.

Źródło: wikipedia

Zmarł jeden  z największych bohaterów Powstania Warszawskiego – prof. Witold Kieżun. Wybitny ekonomista, żołnierz Armii Krajowej. W Powstaniu Warszawskim walczył w oddziale do zadań specjalnych “Harnaś” w batalionie „Gustaw”. 

Muzeum Powstania Warszawskiego poinformowało na Twitterze: “Bardzo, bardzo, bardzo smutna informacja: zmarł Witold Kieżun – Powstaniec Warszawski o pseudonimie „Wypad”, wybitny ekonomista, wielki przyjaciel Muzeum Powstania Warszawskiego, duży autorytet. Miał 99 lat. Cześć jego pamięci!”

Źródło: wikipedia

Giganci Nauki

Kampania edukacyjna IPN, która ma przybliżyć postacie wybitnych naukowców, wynalazców i odkrywców, którzy niestety w dużej mierze pozostają zapomniani.

Polacy stworzyli teoretyczne i praktyczne fundamenty wielu dziedzin współczesnych technologii. Zapoczątkowali rozwój przemysłu naftowego, elektroniki, łączności bezprzewodowej, czy nowoczesnego przemysłu chemicznego.

“Osiągnięcia polskich wynalazców i naukowców okresu II Rzeczypospolitej wprawiają w zdumienie. Badania i odkrycia Aleksandra Wasiutyńskiego, Stefana Bryły, czy też Zygmunta Puławskiego przyczyniły się do rozwoju chemii, kolejnictwa i lotnictwa. Wkład polskich naukowców” – jak podaje IPN.

Źródło: IPN

Lem, Norwid, Różewicz, Zapolska na “patelni”

Fot: Anna Rychlicka

Narodowe Centrum Kultury po raz kolejny wzbogaca przestrzeń Warszawy w ważne treści kulturowe i walory estetyczne. Tym razem w sercu stolicy, na placu przy stacji metra Centrum powstaje nowe streetartowe dzieło, przedstawiające luminarzy polskiej literatury, których  upamiętniamy i przypominamy z okazji ich wielkich jubileuszy” – jak podano na stronie Narodowego Centrum Kultury.

Jak wspomniano, “pierwszym bohaterem muralu NCK, którego wizerunek pojawił się na ścianie przy tzw. patelni, był Cyprian Kamil Norwid”. “W kolejnych tygodniach pojawili się na nim Tadeusz Różewicz i Gabriela Zapolska. Zwieńczeniem streetartowej akcji stał się wizerunek Stanisława Lema” – przeczytamy w informacji.

“Rok 2021 to Rok Stanisława Lema. Setna rocznica urodzin twórcy wypada bowiem właśnie w tym roku: 12 września 2021 r. mija równo 100 lat od dnia, w którym urodził się jeden z najwybitniejszych polskich i europejskich pisarzy, eseistów, futurologów i filozofów XX w.”.

Źródło: NCK

Fot. Anna Rychlicka

Rotmistrz Witold Pilecki

Screen/ Wystawy IPN, autor dr Dariusz Gałaszewski

Jak podaje IPN: “Biograficzna wystawa elementarna przygotowana przez Oddziałowe Biuro Edukacji Narodowej IPN w Warszawie. Opowiada o życiu i śmierci jednego z najdzielniejszych Polaków w historii Europy pierwszej połowy XX wieku. 

Jako harcerz brał udział w rozbrajaniu Niemców w Wilnie w 1918 roku a następnie był obrońcą tego miasta przed bolszewikami w 1919 roku. W 1920 roku walczył w Bitwie Warszawskiej. W 1939 roku także w formacjach kawalerii  bronił Polski przed Niemcami.

W 1940 roku działając konspiracyjnie w Tajnej Armii Polskiej dał się uwięzić w KL Auschwitz gdzie do 1943 roku tworzył konspiracyjne struktury Polskiego Państwa Podziemnego. Od pierwszego do ostatniego dnia brał udział w Powstaniu Warszawskim.

Aresztowany przez komunistów w maju 1947 roku został skazany za działalność antykomunistyczną na karę śmierci. Wyrok wykonano w więzieniu mokotowskim 25 maja 1948 roku strzałem w tył głowy. Instytut Pamięci Narodowej nadal poszukuje, zakopanych potajemnie, szczątków bohaterskiego Rotmistrza”.

Źródło: Biografie elementarne IPN

Międzynarodowy Dzień Bohaterów Walki z Totalitaryzmem

“25 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Bohaterów Walki z Totalitaryzmem. Święto zostało ustanowione w 2019 roku przez Parlament Europejski w rocznicę śmierci Rotmistrza Witolda Pileckiego. Dzień ten ma być wyrazem szacunku i hołdem dla wszystkich tych, którzy walcząc z tyranią, wykazali bohaterstwo” – jak podaje Ministerstwo  Edukacji i Nauki.

Zasób Narodowe Archiwum Cyfrowe/Domena publiczna/na zdjęciu Witold Pilecki

25 maja przypada 73. rocznica śmierci Rotmistrza Witolda Pileckiego – żołnierza AK, więźnia i organizatora ruchu oporu w KL Auschwitz, jednego z najdzielniejszych obrońców niepodległej Polski, zamordowanego przez komunistów w więzieniu na warszawskim Mokotowie”.

Źródło:MEiN
PrtSc/Muzeum-Dom Rodziny Pileckich

Misją Muzeum – Dom Rodziny Pileckich jest “dokumentowanie, upamiętnianie i upowszechnianie w Polsce i na świecie wiedzy o życiu rotmistrza Witolda Pileckiego i jego żony Marii, postaci wpisanych w historię miasta Ostrów Mazowiecka”.

PrtSc/Muzeum-Dom Rodziny Pileckich

Zapraszamy na wirtualny spacer po Muzeum – Dom Rodziny Pileckich. 

Zeskanuj kod QR aby wybrać się na wirtualny spacer po Muzeum – Dom Rodziny Pileckich. 

Narodowe Archiwum Cyfrowe dla uczennic i uczniów ZSOFiK

Jedną z form popularyzowania wiedzy o Archiwum, zasobie archiwalnym, historii regionu są lekcje archiwalne, skierowane do uczniów szkół ponadpodstawowych.

W dniu 21 maja 2021 r. klasa 2 TLG wraz z wychowawcą oraz nauczycielem bibliotekarzem wzięła udział w lekcji online pt. „Historia fotografii. Archiwalny powrót do przyszłości”. Lekcję poprowadziła p. Karolina Vyšata z Narodowego Archiwum Cyfrowego. 

Młodzież oddziału 2TLG dowiedziała się m.in. jakimi prawami rządzi się archiwum? Po co powstaje i dla kogo jest? Co tak naprawdę dzieje się za (zamkniętymi?) drzwiami magazynów archiwalnych? Spotkanie zostało poświęcone teorii i praktyce związanej z dokumentowaniem historii. 

Pani Karolina Vyšata z Narodowego Archiwum Cyfrowego zwróciła uwagę młodzieży na zagadnienia związane z kształtowaniem pamięci zbiorowej, osobistymi historiami, prawdą historyczną i jej współczesną interpretacją. Zajęcia zostały przeprowadzone w formie dyskusji i warsztatów.

Przesyłanie zdjęć do archiwum pandemii: TUTAJ

Modelki w al. Niepodległości: https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/jednostka/-/jednostka/5898068

Serdecznie dziękujemy p. Karolinie Vyšata z Narodowego Archiwum Cyfrowego za przeprowadzenie bardzo interesującej lekcji. 

Noc Muzeów – 15 maja 2021

Muzeum Narodowe w Krakowie. Zbiory Feliksa Jasieńskiego w prywatnym mieszkaniu ofiarodawcy (Domena publiczna)

Jak podaje Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (MKDNiS):

Tegoroczna Noc Muzeów, która towarzyszy Międzynarodowemu Świętu Muzeów, po raz kolejny zmobilizowała instytucje kultury do przygotowania specjalnej oferty dla spragnionych kontaktu ze sztuką. Wydarzenia Nocy Muzeów będą dostępne zarówno online, jak i stacjonarnie. Wstęp – bezpłatny lub za symboliczną złotówkę. W związku z obowiązującym stanem pandemii COVID-19 Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu rekomenduje, aby tę noc spędzić, korzystając z atrakcji muzealnych w formie wirtualnej“.

MKDNiS poinformowało również, iż: “Wśród przedstawionych poniżej propozycji każdy znajdzie coś dla siebie – można obejrzeć wystawy, wysłuchać koncertu, wziąć udział w konkursie, a także posłuchać podcastu lub obejrzeć film poświęcony sztuce“.

Więcej o ofercie MKDNiS na Noc Muzeów 2021 na stronie: https://www.gov.pl/web/kulturaisport/noc-muzeow-2021–w-rezimie-sanitarnym-i-w-sieci.

Webinar: Jak korzystać z elektronicznego systemu rekrutacji?

Dnia 13 maja o godz. 17.00 odbędzie się spotkanie on-line dla ósmoklasistów i ich rodziców na temat wypełniania wniosków w elektronicznym systemie rekrutacji. Z tej okazji firma VULCAN zaprasza na bezpłatną transmisję online, na której zostaną zaprezentowane etapy rekrutacji do szkół ponadpostawowych w oparciu o system Nabory VULCAN.

Digital Youth Forum – 10 czerwca 2021 r.

Kuratorium Oświaty w Warszawie poinformowało, iż Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę zaprasza do udziału w Digital Youth Forum (DYF), które odbędzie się 10 czerwca 2021 r.

Wydarzenie będzie poświęcone edukacji w zakresie bezpiecznego
i pozytywnego korzystania z internetu i nowych technologii.

“Forum organizowane jest od 5 lat i spotyka się co roku z bardzo dobrym odbiorem ze strony młodzieży. Dzięki wysłuchaniu dorosłych ekspertów i rówieśników, którzy kreatywnie wykorzystują internet uczniowie będą mieli możliwość inspiracji i zdobycia konkretnej wiedzy. W 2020 roku impreza po raz pierwszy odbyła się w formule online. Jednocześnie oglądało nas 20 000 uczniów! “

Digital Youth Forum organizowane jest z myślą o transmitowaniu go przez szkoły w klasach lub w ramach edukacji zdalnej. Rejestracji na wydarzenie dokonuje nauczyciel lub opiekun.

Wydarzenie jest skierowane m.in. do uczniów klas 1-3 szkół ponadpodstawowych.

Szczegółowe informacje są dostępne na stronie internetowej Digital Youth Forum.

Jak wspierać uczniów po roku epidemii.

Na stronie Kuratorium Oświaty w Warszawie został opublikowany raport zrealizowany na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki  nt. “Jak wspierać uczniów po roku epidemii. Wyzwania, rekomendacje z obszaru wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” . Raport można pobrać TUTAJ 

100. rocznicy wybuchu III Powstania Śląskiego

Screen/Wystawy IPN, autorzy: Angelika Blinda, Aleksandra Korol-Chudy, Ryszard Mozgol

„Powstania śląskie 1919-1921. Materiały edukacyjne do wystawy elementarnej IPN” jest dodatkiem edukacyjnym do wystawy elementarnej „Powstania śląskie 1919-1921”, która przedstawia wydarzenia związane z walką o przyłączenie Górnego Śląska do Polski w latach 1919-1922″ – jak czytamy na stronie IPN. Zapraszamy do obejrzenia wystawy. 

Źródło: Wystawy IPN

8 maja Międzynarodowy Dzień Bibliotekarza i Bibliotek

Już od roku 1985 obchodzimy Ogólnopolski Dzień Bibliotekarza i Bibliotek. Święto zostało zainicjowane przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, i już od wielu lat rozpoczyna Tydzień Bibliotek.
Zachęcamy Was Drodzy Czytelnicy do zapoznania się z prezentacją “Książkowe ciekawostki”, (logowanie do MS Office).

Prawo autorskie i ochrona wizerunku

Podczas lekcji bibliotecznych uczennice i uczniowie oddziałów 1TMB oraz 2TLG poznali:

  1. Podstawowe pojęcia z zakresu praw autorskich.
  2. Ograniczenia wynikające z dozwolonego użytku własnego i z wykorzystania dzieła do celów edukacyjnych.
  3. Wymagania w zakresie ochrony danych osobowych, w tym wymagania w zakresie ochrony wizerunku.
  4. Sposoby, za pomocą których autor dzieła udziela prawa do wykorzystania swoich utworów. Opłaty za wykorzystanie dzieła, organizacje twórców zarządzające prawami autorskimi, otwarte
    i wolne licencje.
  5. Wyszukiwanie treści udostępnianych na wolnych i otwartych licencjach oraz oznaczanie tych treści zgodnie z wymaganiami licencjodawców
    i samych licencji.

Uczniowie analizowali jak  bezpiecznie i zgodnie z prawem korzystać z utworów dostępnych w Internecie oraz wyszukiwać utwory udostępnione na wolnych i otwartych licencjach. Przeprowadzono też ćwiczenia dotyczące oznaczania treści zgodnie z wymaganiami licencjodawców i samych licencji. 

Klasom 1TMB oraz 2TLG dziękuję za aktywny udział w lekcjach bibliotecznych “Prawo autorskie i ochrona wizerunku”

Matura 2021! Powodzenia!

Szanowni Maturzyści!

Jasnego i otwartego umysłu, spokojnego i rzeczowego odczytania poleceń w arkuszu (ze zrozumieniem), kreatywnego wykorzystania wiedzy i umiejętności, które nabyliście w szkole, a także wiary w siebie, opanowania stresu i … szczęścia – słowem POWODZENIA podczas egzaminów maturalnych! 

Życzą

Nauczyciele bibliotekarze ZSOFiK.

Wiwat 3 maj!

230 lat temu, 3 maja 1791 r., Sejm Czteroletni przyjął ustawę rządową, która przeszła do historii jako Konstytucja 3 maja. Była to druga na świecie i pierwsza w Europie ustawa regulująca organizację władz państwowych, a także prawa i obowiązki obywateli, wciąż jeszcze podzielonych na stany.

Wszystkich serdecznie zapraszamy do obejrzenia prezentacji z okazji 230. rocznicy podpisania Konstytucji 3 maja 1791 roku oraz rozwiązania krótkiego quizu wiedzy o Konstytucji 3 maja.

Uczennicy klasy 1 TMB Tamarze Tynel gratulujemy uzyskania oceny celującej w teście wiedzy o Konstytucji 3 maja.

Uczniowie mogą również utrwalić wiedzę z tekstów kultury na Kahoot (Game PIN: 09445608) lub na Jamboard 

Klasom 1TMB oraz 2TLG dziękujemy za aktywny udział w lekcjach bibliotecznych poświęconych 230. rocznicy Konstytucji 3 maja.

Miniprzewodnik “Biało-Czerwona”

Źródło fot.:MSWiA

2 maja (czwartek) obchodzimy Dzień Flagi. Każdy z nas może uczcić Biało-Czerwoną poprzez jej wywieszenie np. w oknie lub na balkonie swojego mieszkania. 

MSWiA przygotowało specjalny miniprzewodnik „Biało-Czerwona”, który zawiera zasady prezentowania flagi zgodnie z tradycją i honorem. Warto poznać te zasady.

Dzień Flagi  został ustanowiony przez Sejm w roku 2004. To święto, które ma wyrażać szacunek do flagi i propagować wiedzę o polskiej tożsamości oraz symbolach narodowych.

Ciekawe informacje związane z polskimi barwami narodowymi znajdują się w miniprzewodniku, który jest dostępny TUTAJ.

Źródło: MSWiA

Materiały z konferencji “Kondycja nauczycieli, uczniów po lockdownie…”

„Świat wirtualny = świat realny. Nowa rzeczywistość oczami nastolatka”

Konferencja „Kondycja uczniów, nauczycieli i rodziców w aktualnej sytuacji lockdownu w kontekście przeciwdziałania depresji oraz przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym i przestępczym” odbyła się 26.04.2021 i objęta została patronatem Ministerstwa Sprawiedliwości i Biura Rzecznika Praw Dziecka.

Dla osób, które nie mogły uczestniczyć w konferencji poniżej załączam materiały – filmy.

Filmy z konferencji znajdują się na kanale YouTube.

Jeśli chcesz je obejrzeć kliknij TUTAJ.

Dostępnych jest  14 filmów. 

Miłego oglądania!

Seminarium “Rodzic 6+. Jak zadbać o oczy swoich dzieci?”

Zapraszam do obejrzenia seminarium “Rodzic na 6+. Jak zadbać o oczy swoich dzieci? Wzrok w szkole – wyzwanie edukacji XXI wieku“. Celem seminarium było podniesienie kompetencji rodziców oraz nauczycieli  w dobie zaawansowanych technologii, internetu oraz w zakresie higieny i profilaktyki wad wzroku. Seminarium zostało zorganizowane przez WCIES, odbyło się w dniu 23 kwietnia br, a poprowadził je p. Mikołaj Markiewicz. Prezentacja dostępna jest po zalogowaniu się do MS Office TU.

Obejrzyj film, kliknij TUTAJ

Trzecie Publiczne Czytanie „Don Kichota” – Światowy Dzień Książki

Publiczne czytanie “Don Kichota” po raz trzeci, tym razem online. Lektura “Don Kichota”, organizowana jest każdego roku przez Ambasadę Hiszpanii w Polsce przy okazji obchodów Światowego Dnia Książki, przypadającego na 23 kwietnia – poinformowano na Twitterze Instytutu Książki (IK).

Jak podano na stronie Instytutu Książki, 23 kwietnia przypada dzień śmierci Miguela de Cervantesa.

“Wobec niemożliwego obecnie gromadzenia się publiczności, planowane czytanie odbędzie się online, z udziałem gości, przyjaciół i pracowników Ambasady Hiszpanii w Polsce, Instytutów Cervantesa w Warszawie i Krakowie oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Zaproszone osoby czytać będą wybrane fragmenty, w języku hiszpańskim i polskim”.

Organizatorzy poinformowali, iż “wydarzenie będzie jednocześnie hołdem dla zmarłego przed kilkoma tygodniami Adama Zagajewskiego, laureata Nagrody Księżnej Asturii w Dziedzinie Literatury w 2017 r.“.

Inauguracja czytania – 23 kwietnia o godz. 11.45 na platformie Zoom. Potrwa do godz. 16.

Link do kanału na YouTube Ambasady Hiszpanii w Polsce

Źródła: Instytut Książki
Instytut Cervantesa w Krakowie

27. Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

23 kwietnia obchodzimy 27. Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Jest to wyjątkowe święto dla wszystkich miłośników książek, bibliofilów oraz czytelnictwa. 

Święto książki ustanowiono oficjalnie w 1995, przez Światową Organizację UNESCO (ang. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). Ma ono na celu promowanie czytelnictwa, edytorstwa, a także ochronę własności intelektualnej prawem autorskim.

Obchodzony w tym roku po raz 27. Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, tradycyjnie poświęcony jest promocji literatury i czytelnictwa, a także problematyki związanej z ochroną praw autorskich. Co roku staje się okazją do dyskusji na temat roli książki jako źródła wartości i wiedzy, a także skarbnicy dziedzictwa niematerialnego i różnorodności kulturowej oraz narzędzia dialogu” – jak wskazuje UNESCO.

Data 23 kwietnia została wybrana jako symboliczna dla literatury światowej z uwagi na to, że w tym dniu przypada rocznica urodzin lub śmieci wielu wybitnych pisarzy.

Czytając możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu i podróżować dzięki wyobraźni. Moc jaka tkwi w książkach powinna być wykorzystywana do walki z izolacją, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności.

W 27. Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich UNESCO zachęca uczniów, nauczycieli, czytelników z całego świata, a także wydawców i bibliotekarzy – nas wszystkich, do dzielenia się pasją do literatury i wyrażania miłości do czytania za pośrednictwem stron w mediach społecznościowych, takich jak np.: #WorldBookDay

Źródło: UNESCO.pl

Książki mają supermoc!

“Edukacja literacka od najmłodszych lat jest podstawą rozwoju demokratycznych społeczeństw. To dlatego Kraków i Wrocław – Miasta Literatury UNESCO, Fundacja Powszechnego Czytania, Polska Izba Książki i Fundacja Olgi Tokarczuk przygotowały wspólnie publikację, która w dostępny, prosty i atrakcyjny wizualnie sposób odpowiada na pytanie: „Jak sprawić, by nasze społeczeństwo więcej czytało i co dzięki temu zyskamy?

Supermoc książek. Poradnik upowszechniania czytania” miał swoją premierę 22 kwietnia, w przeddzień Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich.

Bibliotekarze, nauczyciele, nauczyciele przedszkolni, pracownicy samorządów w działach kultury i edukacji , pracownicy opieki społecznej, działacze i politycy każdego szczebla władzy państwowej, biznesmeni-filantropi, aktywiści NGO – wszyscy, którzy już zajmują się tematem upowszechniania czytania lub chcą się nim zająć w przyszłości – są adresatami „Supermocy książek”.  Z publikacji można korzystać bezpłatnie.

Poradnik w przystępny, atrakcyjny wizualnie sposób pokazuje, że zdrowie naszej społeczności, poziom edukacji, siła kapitału społecznego, przedsiębiorczość, wreszcie równość obywateli i przyszłość demokracji wiążą się z tym, jak często sięgamy po książki.

Czytanie jest ważnym czynnikiem rozwojowym u najmłodszych dzieci, a na późniejszych etapach życia staje się fundamentem edukacji. Sięganie po książki zwiększa szanse uczniów na sukces we wszystkich dziedzinach, również ścisłych. Czytając, uczymy się funkcjonowania we wspólnocie: rozumiemy lepiej innych, potrafimy współpracować i wymieniać się pomysłami. To klucz do innowacyjnej przedsiębiorczości i najlepszy sposób na rozbudzenie kreatywności” – jak podaje Instytut Książki.

Źródło zdjęć/tekstu: Instytut Książki

Tu możesz pobrać  plik PDF publikacji 

 

Ogólnopolska konferencja – zaproszenie

Zaproszenie na bezpłatną, ogólnopolską konferencję on-line pt. „Kondycja uczniów, nauczycieli i rodziców w aktualnej sytuacji lockdownu w kontekście przeciwdziałania depresji oraz przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym i przestępczym”.

Celem Konferencji jest podjęcie debaty w kontekście obecnej sytuacji społecznej oraz ocena perspektyw skutecznej pomocy w okresie wychodzenia ze wzmożonych obostrzeń sanitarnych.

Organizatorzy zapraszają osoby zainteresowane tematyką pomocy dzieciom, nauczycielom i rodzicom –  szczególnie samych nauczycieli, a także psychologów, samorządowców, kuratorów, pracowników socjalnych oraz wszystkich zainteresowanych działalnością na rzecz przywrócenia dobrej kondycji po lockdownie.

TUTAJ ZAPISY i HARMONOGRAM

 

Akcja Żonkile 2021: “W sukience i w mundurze” – Muzeum POLIN

W filmowej wersji spaceru przewodniczka Katarzyna Jankowska z Muzeum POLIN przedstawia historie 5. kobiet walczących w powstaniu w getcie warszawskim.

Dowiesz się dlaczego Rachela Zylberberg została nazwana „polską Joanną D’Arc”; kogo uratowała Szoszana Kossower; co robiła po wojnie Władka Meed; dlaczego za niewinnie wyglądającą Niutą Tajtelbaum rozesłano list gończy oraz co się stało z Mirą Fuchrer – dziewczyną Mordechaja Anielewicza, która w czasie wojny jeździła do innych gett jako łączniczka.

Przewodniczka Katarzyna Jankowska opowiada również o kolejnych etapach ich życia: od zdobywania wykształcenia, przez aktywność w organizacjach młodzieżowych, polityczne dojrzewanie aż po doświadczenia wojenne i różne formy opory, w które angażowały się bohaterki “W sukience i w mundurze”.

Źródło: YouTube Muzeum POLIN

Powstanie w Getcie Warszawskim

Drodzy Czytelnicy, zachęcamy Was do obejrzenia dwóch filmów: “Nie było żadnej nadziei” – Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz “Powstanie w Getcie Warszawskim” – Muzeum Historii Polski.

Film pt. “Nie było żadnej nadziei” o powstaniu w getcie warszawskim składa się z trzech spójnych części. Pierwsza – przedstawia sytuację Żydów w przedwojennej stolicy oraz historię getta warszawskiego do momentu wybuchu powstania przy użyciu niepublikowanych wcześniej archiwalnych zdjęć i filmów z Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie, Shoah Foundation i Filmoteki Narodowej. Jego reżyserką jest Kama Veymont, animację stworzył Łukasz Rusinek. Sercem filmu jest pokazanie przebiegu powstania w getcie warszawskim, z uwzględnieniem motywów i racji postępowania poszczególnych bohaterów.

Produkcja: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Muzeum Historii Polski proponuje film “Powstanie w Getcie Warszawskim”. 

Krystyna Budnicka jako dziecko przeżyła getto i powstanie w nim. Po stronie aryjskiej znalazła po wojnie pomoc i schronienie u sióstr szarytek.

W filmie opowiada o swych dramatycznych losach. Historyk Marcin Urynowicz prezentuje najważniejsze walki w getcie, a prof. Andrzej Żbikowski

13 kwietnia – Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej

Screen/MEiN

“13 kwietnia 1943 r. o zbrodni dokonanej przez Sowietów usłyszał cały świat. Tego dnia Niemcy ogłosili informację o odkryciu w lesie pod Katyniem grobów polskich oficerów. Trzy lata wcześniej, wiosną 1940 r., na mocy decyzji najwyższych władz Związku Sowieckiego zamordowano blisko 22 tys. jeńców wojennych zatrzymanych po wkroczeniu Armii Czerwonej do Polski we wrześniu 1939 r. Byli wśród nich żołnierze Wojska Polskiego, profesorowie, lekarze, prawnicy, inżynierowie. W 2007 r. Sejm RP ustanowił 13 kwietnia Dniem Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej” .

Źródło: MEiN

„Katyń – historia wciąż żywa” to film, który na zlecenie Instytutu Pamięci Narodowej zrealizował popularny vloger-podróżnik Michał Pater wraz z ekipą „Autostopem na koniec świata”. Film przedstawia procesy prowadzące do zbrodni katyńskiej oraz całą jej złożoność. Na potrzeby realizacji filmu autorzy udali się do Rosji, w miejsca związane z mordem katyńskim oraz II wojną światową”. – czytamy na stronie IPN.

Źródło: IPN

Śledztwo Stanisław Lem Teatr Telewizji

Zachowująca klimat oryginału adaptacja znanej powieści Stanisława Lema (ur.1921). W “Śledztwie” (1959), wczesnym utworze Mistrza stylizowanym na kryminał, pojawia się problematyka, której pisarz poświęci się w całej swej twórczości – granic ludzkiego poznania…

Zachęcamy do obejrzenia tej adaptacji.

Rok 2021 Rokiem Stanisława Lema

/ CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1256
/ CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1256

15 lat temu zmarł Stanisław Lem – pisarz, futurolog, filozof, poruszający w swojej twórczości kwestie natury człowieka i jego miejsca we wszechświecie. Był najczęściej tłumaczonym polskim pisarzem.

Jego nazwiskiem nazwano planetoidę 3836 Lem.

Sejm ustanowił rok 2021 Rokiem Stanisława Lema.

Według prof. Jerzego Jarzębskiego, redaktora “Dzieł zebranych” Stanisława Lema, pisarz był przede wszystkim “wielkim myślicielem” a “pisarstwo służyło mu do tego, żeby mówić rzeczy ważne na temat całego świata i człowieka”.

Lem był najbardziej popularnym polskim pisarzem poza granicami kraju – łączny nakład jego książek, tłumaczonych na 41 języków, przekroczył 30 mln egzemplarzy – choć mało podróżował.

“Siedział w swoim gabinecie i pisał na starej maszynie do pisania, ponieważ pisać na komputerze nigdy się nie nauczył. To znamienne. Pokazuje nam, że nie przez gadżety techniczne i nie przez powierzchowne zwiedzanie świata zdobywamy szerokość myślenia, dogłębność sięgania we Wszechświat. Nie urządzenia o tym świadczą, a siła myśli” – mówił prof. Jarzębski po śmierci Lema.

Zachęcamy do obejrzenia wywiadu z tym wielkim myślicielem!

Weź udział w Tygodniu Mózgu i poznaj tajemnice umysłu

Rozpoczyna się Światowy Tydzień Mózgu! W tym roku inicjatywa odbywa się od 15 do 20 marca. To coroczna akcja edukacyjna, która ma na celu popularyzację wiedzy o funkcjonowaniu mózgu. Z tej okazji wiele ośrodków naukowych w Polsce organizuje spotkania online z popularyzatorami nauki i naukowcami. Familiada szarych komórek, czy teleturniej mózgowych ciekawostek to tylko niektóre z propozycji, w których można wziąć udział. Zapraszamy do zapoznania się z ofertą niektórych uczelni oraz ośrodków naukowych.

Tegoroczna edycja Tygodnia Mózgu odbędzie się w znacznej części w wersji online. Na kanale Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy będą dostępne filmy edukacyjne związane z naszymi zmysłami i nie tylko. Podczas oglądania można dowiedzieć się, jak to jest, że widzimy świat w 3D, skąd bierze się smak i czy dźwięki mogą być kolorowe. Dowiedz się więcej  

Organizatorzy zapraszają również na otwarte wykłady online – codziennie o godz. 17:00. Dowiedz się więcej

Źródło: link źródłowy

Przypominamy! II edycja konkursu literacko-plastycznego „Polskie Serce Pękło. Katyń 1940”

Dziękujemy uczennicom klasy 3BSA- Zuzannie Kozińskiej oraz Weronice Sawickiej za stworzenie plakatów na temat związany ze Zbrodnią Katyńską. Prace plastyczne zostaną przekazane do Kancelarii Sejmu celem udziału w konkursie „Polskie Serce Pękło. Katyń 1940”.

Przypominamy! Prace konkursowe należy złożyć w bibliotece ZSOFiK do dnia 17 marca 2021 r. lub nadsyłać do 19 marca 2021 r. na adres Kancelarii Sejmu.

“Pamiętajcie o ogrodach Warszawy”

Muzeum Warszawy serdecznie zaprasza uczniów do wzięcia udziału w VI edycji varsavianistycznego konkursu literackiego, który w roku 2021 przebiega pod hasłem „Pamiętajcie o ogrodach Warszawy“. Temat nawiązuje do organizowanych przez Muzeum Warszawy wystaw czasowych: „Zwierzęta w Warszawie. Tropem relacji” oraz  „Więcej zieleni! Projekty Aliny Scholtz”. Inspiracją dla tytułu konkursu stały się słowa Jonasza Kofty „Pamiętajcie o ogrodach, czy tak trudno być poetą“.

Zadaniem uczestników konkursu jest napisanie wiersza tematycznie związanego z dowolnie wybranym konkretnym parkiem lub ogrodem Warszawy, z jego florą i/lub fauną, a następnie przesłanie pracy konkursowej za pośrednictwem szkoły/nauczyciela/rodzica na adres organizatora. Termin nadsyłania prac upływa 23 kwietnia 2021 roku. Szczegóły konkursu w dołączonym Regulaminie.

(Pod adresem: https://muzeumwarszawy.pl/konkurs-literacki-muzeum-warszawy/ zamieszczony został wykaz parków i ogrodów Warszawy).

Regulamin

Załącznik 1

Załącznik 2

Załącznik 3

Załącznik 4

Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” – 2021

W Narodowym Dniu Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” oddajemy cześć tym znanym i tym bezimiennym bohaterom, dla których niepodległość Ojczyzny 🇵🇱 była ważniejsza niż zaszczyty, stanowiska czy wygodne i spokojne życie❗ ➡ Podejmując decyzję o dalszej walce w podziemiu niepodległościowym narażali się na tortury, śmierć, wieloletnie więzienie i społeczne odrzucenie, ryzykowali bezpieczeństwo najbliższych. Przez lata pamięć o nich była fałszowana. Opluwani przez komunistycznych aparatczyków i PRL-owskich karierowiczów mieli zostać wykreśleni z historii. Grzebani w bezimiennych grobach mieli zniknąć na zawsze…

Ostatnia droga rotmistrza Witolda Pileckiego

Rotmistrz Witold Pilecki przez całe życie pracował dla Polski. Został zamordowany 25 maja 1948 r. o 21.30 strzałem w tył głowy przez Piotra Śmietańskiego.

Witold Pilecki, żołnierz wyklęty, żołnierz „Rzeczypospolitej utraconej”, ostatni ułan Rzeczypospolitej, „ochotnik do Auschwitz”, jeden z sześciu najodważniejszych ludzi europejskiego ruchu oporu w czasie II wojny światowej. Jest symbolem Polski, która – w wyniku działań okupujących ją sowieckiej Rosji i hitlerowskich Niemiec – została bezpowrotnie utracona.

Należał do pokolenia urodzonego pod zaborami, którego misją było odzyskanie przez Polskę niepodległości, a gdy to się dokonało – praca dla wielkości wolnej ojczyzny. Pokolenia wychowanego na ciągle żywych tradycjach powstań narodowych i ukształtowanego przez zawołanie „Bóg – Honor – Ojczyzna”.

Uniewinniony dopiero po 42 latach

Witolda Pileckiego zatrzymano 8 maja 1947 r., a od 6 do 22 maja 1947 r. uwięziono 23 osoby, z których tylko 7 zostało uznanych za niewinne i zwolniono. Od 9 maja Pilecki znajdował się w X Pawilonie więzienia mokotowskiego w całkowitej izolacji.

Proces Witolda Pileckiego i jego towarzyszy: Marii Szelągowskiej, Tadeusza Płużańskiego, Szymona Jamontta-Krzywickiego, Maksymiliana Kauckiego, Jerzego Nowakowskiego, Witolda Różyckiego i Makarego Sieradzkiego rozpoczął się 3 marca 1948 r. w siedzibie warszawskiego Rejonowego Sądu Wojewódzkiego przy ul. Nowowiejskiej.

Oskarżycielem „Witolda” był wiceprokurator Naczelnej Prokuratury Wojska Polskiego mjr Czesław Łapiński. Oskarżał go o posiadanie broni, którą Pilecki po upadku powstania – podobnie jak większość powstańców – ukrył w skrytce i nie używał. Kolejne oskarżenie dotyczyło przygotowywania zamachów zbrojnych na prominentów reżimu, ale częściowo je utajniono, gdyż opierało się na materiale pozostałym po nieudanej prowokacji. Ostatnim zarzutem było oskarżenie o posługiwanie się fałszywymi dokumentami wystawionymi na nazwisko Romana Jezierskiego. Podczas rozprawy prokurator nie dopuścił do przesłuchania świadków oskarżenia, przebywających w większości w więzieniach, oraz zrezygnował ze świadków obrony.

15 marca 1948 r. ogłoszono wyrok: W. Pilecki, M. Szelągowska i T. Płużański zostali skazani na karę śmierci. 25 maja 1948 r. o godz. 21.30 w obecności wiceprokuratora Naczelnej Prokuratury Wojska Polskiego mjr S. Cypryszewskiego, naczelnika więzienia Mokotowskiego – por. Ryszarda Mońko, lekarza por. dr lek. Kazimierza Jezierskiego, duchownego – ks. kpt. Wincentego Martusiewicza rozstrzelano Witolda Pileckiego, a ciało potajemnie pogrzebano prawdopodobnie na tzw. „Łączce” dziś kwatera „Ł” cmentarza Powązkowskiego.

Dopiero we wrześniu 1990 r. Sąd Najwyższy uniewinnił Rotmistrza i jego towarzyszy, ukazał niesprawiedliwy charakter wydanych wyroków, uwypuklił patriotyczną postawę skazanych w tym procesie.

W lipcu 2006 r. Prezydent RP Lech Kaczyński w uznaniu zasług Witolda Pileckiego i jego oddania sprawom ojczyzny odznaczył go pośmiertnie Orderem Orła Białego.

Żołnierze wyklęci przez komunistów

Wizytówka na szczoteczce do zębów – opowiemy o niezwykłym liście skazanego na śmierć porucznika. Przedstawimy losy bohaterów, którzy po II wojnie światowej sprzeciwili się sowietyzacji Polski. Przypomnimy też dlaczego Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych obchodzony jest 1 marca.

Hieronim Dekutowski “Zapora”

Zapraszamy do obejrzenia najnowszego filmu dokumentalnego Instytutu Pamięci Narodowej pt. “Zapora”. Opowiada on o jednym z najbardziej niezłomnych dowódców polskiego podziemia niepodległościowego, cichociemnym – majorze Hieronimie Dekutowskim.

Jest to przede wszystkim zapis wspomnień podkomendnych mjr. „Zapory”, kolegów, przyjaciół i członków rodziny. Z ich opowieści wyłania się obraz człowieka wymagającego i upartego, a jednocześnie wrażliwego i tęskniącego za normalnym życiem. .

Historie opowiadane przez dawnych podkomendnych Dekutowskiego uzupełniają liczne zdjęcia, dokumenty i animacje przedstawiające najważniejsze akcje „Zaporczyków”. Mjr Dekutowski podobnie jak inni Żołnierze Wyklęci skazany został przez komunistów na wieczną niepamięć.

Po co uczyć o „Łączce”?

Fot. IPN
“Ucząc o ofiarach zbrodni komunizmu, o poszukiwaniu ich grobów, afirmujemy fundamentalne wartości, takie jak wolność, niepodległość, prawda, poszanowanie człowieka i jego praw, także po jego śmierci – czyli te pojęcia naszej cywilizacji, na których powinna opierać się edukacja”.
Zapraszamy do zapoznania się z artykułami
związanymi z historią żołnierzy podziemia niepodległościowego.

„Żołnierze Niezłomni. Żołnierze Wyklęci” – cykl etiud filmowych

Prezentujemy 20 etiud filmowych przedstawiających żołnierzy polskiego podziemia antykomunistycznego.

Etiudy powstały we współpracy Instytutu Pamięci Narodowej ze spółką Media Kontakt, przy wsparciu Ministerstwa Obrony Narodowej, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, Muzeum Historii Polski oraz Miasta Lublin. Projekt został objęty patronatem Prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Składające się na serię „Żołnierze Niezłomni. Żołnierze Wyklęci” etiudy w przystępny sposób prezentują sylwetki zarówno tych bardziej, jak i mniej znanych bohaterów podziemia i pomagają widzowi poznać oraz zrozumieć rzeczywistość powojennej Polski ludowej.

Józef Franczak „Laluś” (1918–1963)

Andrzej Kiszka ps. „Dąb” (1921–2017)

Zdzisław Broński „Uskok” (1912–1949)

Władysław Łukasiuk „Młot” (1906–1949)

Szkolna wystawa “1 marca Narodowy Dzień Pamięci “Żołnierzy Wyklętych”

A.Rychlicka

Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych jest obchodzony 1 marca od 2011 r. Został ustanowiony świętem państwowym, poświęconym żołnierzom zbrojnego podziemia antykomunistycznego jako upamiętnienie faktu, że 1 marca 1951 r. w mokotowskim więzieniu przy ul. Rakowieckiej strzałem w tył głowy zamordowani zostali przywódcy IV Zarządu Zrzeszenia „Wolność i Niezawisłość” – Łukasz Ciepliński i jego towarzyszy walki.

Z okazji obchodów Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”, nauczyciele bibliotekarze ZSOFiK przygotowali szkolną wystawę “1 marca Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych”, a także szereg materiałów edukacyjnych: filmów, artykułów, audycji dostępnych na stronie biblioteki ZSOFiK. W ten sposób biblioteka szkolna upamiętniła Żołnierzy Niezłomnych – polskich  bohaterów którzy walczyli o niepodległość. 

Włącz się w obchody Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”

Zachęcamy do włączenia się w obchody Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”, który w tym roku będziemy obchodzili już po raz dziesiąty. 1 marca w całej Polsce będą organizowane liczne wydarzenia upamiętniające bohaterów podziemia niepodległościowego. Ze względu na sytuację epidemiczną wiele z nich zmieniło swoją formułę i będzie dostępna online. Bez wychodzenia z domu można skorzystać z materiałów edukacyjnych, wysłuchać audycji radiowych czy obejrzeć koncerty.  Poniżej przedstawiamy wybrane inicjatywy.

Polecamy materiały edukacyjne przygotowane przez Instytut Pamięci Narodowej. Podczas okolicznościowych lekcji i obchodów Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych szczególnie pomocna będzie wirtualna paczka historyczna dostępna na stronie.

Obchody 1 marca w Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych 

W poniedziałek, 1 marca 2021 r. w godz. 9:00-13:30 i 16:00-17:00 będzie można wejść na teren Muzeum przy ul. Rakowieckiej 37 w Warszawie, aby oddać hołd Żołnierzom Niezłomnym.

Z przyczyn sanitarnych związanych z pandemią wejście będzie możliwe tylko po wcześniejszej rejestracji telefonicznej (sekretariat, tel. 22 547-96-00). Zorganizowane grupy zostaną wprowadzane w odstępach 15-minutowych, a osoby indywidualne w czasie między grupami. Więcej informacji na profilu muzeum na Facebooku.  

Zachęcamy do włączenia się w obchody Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”. 

Film “Pokój” wg Lema – PREMIERA 5 lutego 2021

Opowiadanie Stanisława Lema “Podróż VII” z “Dzienników gwiazdowych” doczekało się adaptacji filmowej. Premierę filmu Krzysztofa Jankowskiego pod tytułem “Pokój” zaplanowano na 5 lutego; będzie go można zobaczyć na dwóch platformach VOD – poinformował we wtorek na Twitterze Instytut Książki.

“Jest rok 2055. Znany kosmonauta Ijon Tichy ma wygłosić w Parlamencie Pansłowiańskim przemówienie przeciwne wprowadzeniu PRL – Pozaziemskich Regulacji Ludzkich. Przedstawiciele partii rządzącej, jak i samego rządu, starają się nie dopuścić do tego wystąpienia. Ijon zostaje podstępnie uwięziony w swoim pokoju hotelowym, gdzie zostaje poddany testom najnowszej broni powodującej multiplikację jego postaci. Zamiast szukać wyjścia z pułapki Ijon kłóci się sam ze sobą i nie może dojść do porozumienia z kolejnymi swoimi wcieleniami, co prowadzi do coraz bardziej absurdalnych zdarzeń”

– czytamy w opisie akcji.

Na stronie Instytutu Książki podano, że scenarzystą i reżyserem filmu jest Krzysztof Jankowski, znany z takich produkcji jak “Kemping” i “Odwyk”. W rolach głównych występują: Wojciech Solarz, Kamila Kamińska, Paweł Ciołkosz, Jacek Różański i Grzegorz Woś.

Reżyser i scenarzysta Krzysztof Jankowski wyjaśnił “Film jest nie tylko wspaniałą satyrą Lema na nasze polskie przywary: zaściankowość mimo pozornej “światowości”, jak też kłótliwość, która prowadzi do niemożności osiągnięcia porozumienia. Satyrą tym bardziej ostrą, iż ograniczoną do jednej i tej samej postaci – naszego bohatera Ijona – który sam sobie nie ufa, który sam z sobą się kłóci, zawiązuje sojusze i je łamie”. (Źródło: Instytut Książki)

Program „Reaguj i wspieraj. Koalicja na rzecz tworzenia bezpiecznego środowiska nauczania na odległość”

Wsparcie potrzeb emocjonalnych i psychicznych dzieci oraz młodzieży, wspomaganie w nauce, bezpieczeństwo w sieci, ochrona danych osobowych to tematyka dostępnych webinariów na YouTube. Program ma na celu wspomaganie dzieci i młodzieży w nauce na odległość poprzez przekazanie rodzicom i nauczycielom wiedzy przydatnej w organizacji bezpiecznego procesu zdalnej edukacji. Zachęcamy do udziału.

W ramach projektu przygotowany został poradnik (dostępny poniżej) dla dyrektorów, nauczycieli i rodziców pomocny w rozwiązywaniu problemów, które mogą wystąpić po powrocie ucznia z nauki zdalnej do klasy szkolnej. Publikacja pomoże w rozpoznaniu niepokojących sygnałów, wysyłanych przez uczniów i stanowi wsparcie w rozwiązywaniu potencjalnych trudności. Celem jest wyposażenie nauczycieli i opiekunów w narzędzie do trafnej diagnozy, tak aby zapewnić bezpieczeństwo dziecku.

Poradnik dla nauczycieli …

Kuratorium Oświaty w Warszawie wraz z Mazowieckim Urzędem Wojewódzkim, NASK Państwowym Instytutem Badawczym, Komendą Stołeczną Policji, Urzędem Ochrony Danych Osobowych, konsultantami wojewódzkimi ds. psychiatrii i psychologii klinicznej, Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli przygotowało program „Reaguj i wspieraj. Koalicja na rzecz tworzenia bezpiecznego środowiska nauczania na odległość”. Kierowany jest on do rodziców i nauczycieli. Celem jest wsparcie dzieci i młodzieży w nauce w czasie zdalnej edukacji.
(Źródło treści: Kuratorium Oświaty w Warszawie)

Webinar: Potrzeby psychiczne, społeczne i emocjonalne dzieci i młodzieży w okresie pandemii.

Nowy numer czasopisma Burda Style dostępny w bibliotece!

Burda Style to miesięcznik o modzie, w którym co miesiąc są prezentowane nowe niepowtarzalne kolekcje wykrojów do samodzielnego uszycia.

W bibliotece dostępny jest już najnowszy numer. Już teraz możesz zapoznać się z treścią lutowego wydania. 

Burda Style 2/2021

Możesz również poszukać inspiracji i obejrzeć magazyn Burda Easy nr 1/2021 w wersji niemieckojęzycznej na YT. Kliknij TUTAJ

Nowy numer Anna Moda na Szycie już w bibliotece!

W styczniowym numerze Anna Moda na Szycie.
“Weź udział w wiosennym triumfie detali, szyjąc z naszych wykrojów bluzki, żakiety, sukienki, spódnice i spodnie. Proste fasony sprawią, że szybko skroisz wybrany model, a różne propozycje wykończenia nie pozwolą ci się przy tym nudzić.
Z bluzek mamy model z kopertowym przodem i kokardą w talii oraz bluzkę z asymetrycznym dekoltem, który odsłania ramię. Są też proste do uszycia bluzki z wyrazistym odcięciem w talii.
A może zdecydujesz się uszyć luźną tunikę z dekoltem V i wiązaniem pod piersią, która nawiązuje do mody lat 60. XX w. Równie inspirujący jest długi żakiet z koronki w stylu hippie (rozmiary dla mamy i dla córeczki).
Sukienki też mamy, a jakże! Jest model ze szwami princeski, zwiewna sukienka z marszczonym paskiem w talii oraz szmizjerka. Z kolei ze spódnic polecamy klasyczny krój o linii A. Aby nadać mu styl, wystarczy detal: marszczona plisa na przodzie, kieszenie lub ozdobne patki.
Z większych – dosłownie – niespodzianek mamy spódnicę maksi i spodnie palazzo”.
Już teraz możesz zapoznać się z treścią czasopisma, klikając na tytuł poniżej.

Anna Moda na szycie 1/2021

Po szkoleniu “Nauczycielskie sposoby identyfikacji uzdolnionych”

Szanowne Koleżanki, Szanowni Koledzy,
W ramach upowszechniania i promowania własnych doświadczeń, form i metod pracy, podczas stażu na bieżąco śledzę nowe trendy w metodyce pracy opiekuńczo-wychowawczej. Wiele pomysłów zaczerpnęłam też z warsztatów metodycznych i szkoleń, na których byłam obecna. W ramach współpracy i wymiany doświadczeń w gronie pedagogicznym naszej szkoły poniżej udostępniam materiały ze szkolenia “Nauczycielskie sposoby identyfikacji uzdolnionych”, aby podzielić się pozyskaną wiedzą i materiałami. 
 
Szkolenie prowadziła dr hab. Joanna Łukasiewicz-Wieleba, profesor Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. 
 
Celem dwudniowego szkolenia było zwiększenie wiedzy na temat metod i technik niezbędnych do efektywnej diagnozy, rozpoznawania uczniowskich uzdolnień; przygotowanie do adaptowania istniejących technik oraz projektowania własnych narzędzi umożliwiających identyfikację uzdolnionych.
 
Przekazuję poniższe prezentacje w oparciu, o które prowadzone były zajęcia oraz zebrane narzędzia służące identyfikacji uzdolnionych.
 
Pozdrawiam i życzę dobrego weekendu 🙂 
 

O wyjątkowym miejscu, z wyjątkowym człowiekiem – wywiad Adama Szulca z kustoszem National Barber Museum

Michael Ippoliti ze stanu Ohio to niezwykle barwna, wesoła i pracowita osoba. Mimo tego, że jest już na emeryturze (rocznik 1949), wraz ze swoją rodziną i przyjaciółmi prowadzi największy na świecie zbiór barberskich eksponatów, zabytków, kosmetyków, historycznych przedmiotów, dokumentów, obrazów, narzędzi i książek. Miejsce nazywa się National Barber Museum i mieści się w Canal Winchester.

TUTAJ! Zapraszamy do przeczytania całego  wywiadu Adama Szulca z
kustoszem National Barber Muzeum.

Źródło: Link źródłowy

Zachęcamy również do eksploracji zasobów biblioteki szkolnej – do przeczytania książki Barber / Giulia Pivetta, il: Matteo Guarnaccia.

Książkę możesz zarezerwować klikając TUTAJ.

Barber to ciekawy przewodnik po najpopularniejszych rodzajach stylizacji włosów na przestrzeni dwudziestego wieku, pomagający w osiągnięciu wymarzonego wyglądu i fryzury od undercut przez afro i rockabilly po hipsterski look. Skupia się na kulturze, modzie i wydarzeniach kulturalnych oraz prezentuje osobowości, które stały się inspiracją dla każdej z fryzur począwszy od lat 40. ubiegłego wieku. Zawiera wskazówki pozwalające na wykonanie fryzur, a także spis najlepszych zakładów fryzjerskich na świecie. Źródło

National Barber Museum and Hall of Fame

Zapraszamy do zwiedzania online muzeum czyli National Barber Museum and Hall of Fame. Muzeum zostało założone w 1988 roku przez Eda Jeffersa. National Barber Museum and Hall of Fame stara się zachować i promować bogatą, intrygującą historię zawodu fryzjera. Tutaj przeniesiesz się w przeszłość dzięki tysiącom pięknie utrzymanych artykułów fryzjerskich. 

Kliknij! Odkryj niesamowite narzędzia zawodu, które sięgają czasów faraonów!

Źródło: Link źródłowy

Ps. Drodzy Czytelnicy. Strona muzeum jest wyświetlana w języku angielskim. Jeżeli nie macie biegłości w języku angielskim proponujemy skorzystanie z przeglądarki Chrom, wówczas strona tłumaczona jest na język polski i nie ma problemu ze zrozumieniem treści.

Wokół książki „Następny Proszę!”, inspirujących ludzi i codziennej pracy – wywiad z Adamem Szulcem

Czy wydana niedawno książka Adama Szulca będzie miała swoją kontynuację? Co zaskoczyło autora podczas podróży do Stanów Zjednoczonych w poszukiwaniu wiedzy o korzeniach barberingu i czy odnalazłby się w Ameryce okresu złotej ery barberingu? Zapraszamy do kolejnej już podróży po świecie fryzjerstwa męskiego, w której przewodnikiem będzie zafascynowany historią rzemiosła fryzjer męski – Adam Szulc.

Tutaj  zapoznasz się z treścią całego wywiadu z p. Adamem Szulcem.

Źródło tekstu i foto: Kurier Fryzjerski

Zachęcamy również do eksploracji zasobów biblioteki szkolnej – do przeczytania książek autorstwa Adama Szulca. Książkę możesz zarezerwować już teraz klikając na wybrany tytuł poniżej:

-“Fryzjer męski”

“Następny proszę!”

 

Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu – włącz się w obchody!

27 stycznia to Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Tegoroczne obchody, ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu epidemii, odbędą się przede wszystkim w formie on-line. Będą to m.in. spotkania ze świadkami historii, seminaria, dyskusje, spektakle i występy artystyczne, okolicznościowe pieśni oraz modlitwy. Wiele organizacji i instytucji kultury przygotowało także specjalne materiały edukacyjne dotyczące zagłady Żydów. Zachęcamy uczniów, nauczycieli i pracowników do upamiętnienia ofiar Holokaustu.

Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu to święto obchodzone w rocznicę wyzwolenia byłego Niemieckiego Nazistowskiego Obozu Koncentracyjnego i Zagłady Auschwitz-Birkenau. Zostało uchwalone przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2005 r. W tym dniu na całym świecie odbywają się wydarzenia oraz inicjatywy upamiętniające.

Tegoroczne obchody Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu będą miały przede wszystkim wirtualny charakter. Wiele organizacji i instytucji kultury przygotowało także specjalne materiały edukacyjne poświęcone temu zagadnieniu, z których mogą skorzystać uczniowie i nauczyciele.

Zachęcamy uczniów, nauczycieli, studentów do uczestnictwa w wydarzeniach on-line organizowanych z okazji Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu.

Przedstawiamy wybrane inicjatywy związane z obchodami Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu.

  • Miejsce Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau
    W związku z pandemią koronawirusa obchody 76. rocznicy wyzwolenia Niemieckiego Nazistowskiego Obozu Koncentracyjnego i Zagłady Auschwitz-Birkenau odbędą się w przestrzeni internetowej.
    Transmisja wydarzenia rozpocznie się o godz. 16:00 i będzie dostępna na stronach www.auschwitz.org oraz http://www.auschwitz.org/rocznica2021 oraz w mediach społecznościowych. Głównym motywem obchodów 76. rocznicy wyzwolenia będzie los dzieci w Auschwitz. Program obchodów 

  • Fundacja Shalom
    Z okazji Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu Fundacja Shalom zaprezentuje m.in. modlitwę spod pomnika Bohaterów Getta w Warszawie, przemówienia okolicznościowe oraz pieśni powstałe w gettach w czasie II wojny światowej. Będzie można również uczestniczyć w spotkaniu z przedstawicielkami Polskiego Stowarzyszenia Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata oraz obejrzeć spektakl „Pieśń o zamordowanym żydowskim narodzie” Icchaka Kacenelsona. Wydarzenia można śledzić na profilu Fundacji Shalom na Facebooku oraz na stronie Teatru Żydowskiego na Facebooku.
    Program obchodów 

  • Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej
    Wzorem lat ubiegłych Muzeum Polaków Ratujących Żydów przyłącza się do upamiętnienia Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Tegoroczne obchody będą kontynuacją zapoczątkowanego w grudniu ubiegłego roku „Sympozjum Praw Człowieka Muzeum Ulmów”, zorganizowanego w ramach XI Dni Kultury Solidarności.
    (Źródło: Link źródłowy )

Bezpłatny wykład dla nauczycieli – Zaproszenie z Zamku Królewskiego w Warszawie

Działu Edukacji Zamku Królewskiego w Warszawie zaprasza na bezpłatny wykład on-line organizowany przez nas specjalnie dla nauczycieli.

➡️TYTUŁ: ZNISZCZENIE I ODBUDOWA ZAMKU KRÓLEWSKIEGO W WARSZAWIE  (#JubileuszZamku)

➡️TERMIN: 3 lutego 2021 (środa) godz.17:00 

     wykład na platformie zoom, czas ok. 90 min

W związku z obchodami jubileuszu 50-lecia rozpoczęcia prac nad odbudową Zamku Królewskiego w Warszawie zapraszamy nauczycieli, edukatorów i przewodników na poświęcone tej tematyce spotkanie on-line.

Temat zniszczenia i odbudowy Zamku będzie osadzony w kontekście politycznym, społecznym i ekonomicznym trudnych dziejów polskiej historii najnowszej. Podkreśli rolę naszego muzeum jako miejsca ochrony dziedzictwa kultury. Będzie także opowieścią o ludziach, którzy mimo różnych trudności wykazali się odwagą, hartem ducha, wytrwałością i talentami, które pozwoliły przywrócić zniszczony zabytek.

Prowadzenie: Sławomir Szczocki, Zamek Królewski w Warszawie

📧 Zapisy na spotkanie prosimy kierować na adres: mprzypkowska@zamek-krolewski.pl

Powyższe informacje wraz z materiałem ilustracyjnym udostępnione  są na poście:

https://www.facebook.com/EdukacjaZamekKrolewskiwWarszawie/posts/234168068421857

X Ogólnopolski Konkurs fotograficzny dla Fotografów Amatorów „Las – moja miłość” – Białowieża 2021

Technikum Leśne w Białowieży serdecznie zaprasza wszystkich chętnych do  X Ogólnopolskiego Konkursu fotograficznego dla Fotografów Amatorów „Las – moja miłość” – Białowieża 2021

W załączeniu udostępniamy regulamin konkursu, w którym jest podany termin nadesłania prac: 15 maja 2021r. oraz plakat celem wywieszenia na tablicy ogłoszeń.

Informacje na temat konkursu znajdują się na stronie technikum

Funkcjonowanie biblioteki

Drodzy Czytelnicy!

Przypominamy, iż w związku z zaistniałą sytuacją pandemiczną, biblioteka szkolna funkcjonuje stacjonarnie
(zob.
w reżimie sanitarnym
od poniedziałku do piątku
w godzinach
9.00-14.30

Możecie również zadawać pytania dotyczące zaległych książek, możliwości wypożyczenia książek, czasopism, dostępności wybranych materiałów bibliotecznych, poszukiwanych informacji oraz na każdy inny temat poprzez dziennik elektroniczy lub e-mail: bibliotekazsofik@gmail.com

II edycja konkursu literacko-plastycznego „Polskie Serce Pękło. Katyń 1940”

Ruszyła II edycja konkursu literacko-plastycznego „Polskie Serce Pękło. Katyń 1940” przeznaczonego dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Na konferencji prasowej 25 stycznia 2021 r. marszałek Sejmu Elżbieta Witek, inicjatorka konkursu, ogłosiła szczegóły wydarzenia.

Tegoroczny konkurs przeprowadzany jest w trzech kategoriach:

Plastycznej – zadaniem uczestnika jest stworzenie projektu plakatu na temat związany ze Zbrodnią Katyńską.

Literackiej – zadaniem uczestnika jest przygotowanie pracy pisemnej na temat “Współczesny wymiar kłamstwa katyńskiego”.

Tekst piosenki – zadaniem uczestnika jest przygotowanie tekstu piosenki poświęconej Zbrodni Katyńskiej.

Prace konkursowe należy nadsyłać do 19 marca 2021 r.

W konkursie uczestniczyć mogą uczniowie szkół ponadpodstawowych położonych na terytorium Polski.

  • Każdy uczestnik może złożyć maksymalnie jedną pracę w każdej z trzech kategorii.
  • Przyjmowane będą wyłącznie prace indywidualne, nie jest dopuszczalne składanie prac zbiorowych.
  • Prace konkursowe muszą zostać przygotowane w języku polskim.

    NAGRODY

    Dla laureatów w każdej z kategorii przewidziane są nagrody:

  • za zajęcie pierwszego miejsca laptop oraz nagrody rzeczowe,

  • za zajęcie drugiego miejsca tablet oraz nagrody rzeczowe,

  • za zajęcie trzeciego miejsca czytnik ebook oraz nagrody rzeczowe.

  • Dla uczestników, którzy zajmą miejsca 4 – 10 przewidziano wyróżnienia i nagrody rzeczowe.

W skład Komitetu Honorowego II edycji konkursu „Polskie Serce Pękło. Katyń 1940” wchodzą:

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda (przewodniczący), Marszałek Sejmu Elżbieta Witek, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji Mariusz Kamiński, Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak, Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek, Prezes Instytutu Pamięci Narodowej Jarosław Szarek.

Komisji konkursowej przewodniczy prof. Tadeusz Wolsza.

Organizatorem konkursu jest Kancelaria Sejmu. Wszelkie pytania związane z organizacją Konkursu należy kierować na adres: Kancelaria Sejmu, Centrum Informacyjne Sejmu, ul. Wiejska 4/6/8, 00-902 Warszawa, tel.: 22 694 19 66, mail: konkurs@sejm.gov.pl

Źródło: Link źródłowy

Regulamin

Karta zgłoszenia

EKOczynni – zapraszamy do udziału konkursie

Program EKOczynni – konkursy dla szkół i uczniów

Program edukacyjno-ekologiczny EKOczynni jest skierowany do szkół ponadpodstawowych. Przedsięwzięcie organizuje Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Celem programu jest edukacja ekologiczna, kształtowanie postaw proekologicznych wśród uczniów oraz wsparcie szkolnych inicjatyw związanych z ochroną środowiska.

W ramach projektu zostaną zorganizowane dwa konkursy:

1. EKO-PROJEKTY – konkurs dla szkół

W konkursie mogą uczestniczyć zespoły szkolne składające się z nauczyciela i grupy od 3 do 10 uczniów.  Mogą one zgłosić projekt związany z ochroną środowiska, który już realizują, lub przygotować plan realizacji zupełnie nowego przedsięwzięcia. 

Zespoły mogą wnioskować o granty aż do 50 000 zł. Co najmniej cztery projekty otrzymają dofinansowanie na realizację.  

Dodatkowo do najlepszych szkół trafią nagrody finansowe, a uczniowie otrzymają praktyczne eko-zestawy.

2. EKO-ART – konkurs dla uczniów

Zadanie konkursowe polega na stworzeniu plakatu, który w oryginalny sposób przedstawi wybrany problem ekologiczny współczesnego świata.
Najlepsze prace zostaną wypromowane w przestrzeni publicznej największych polskich miast. Na autorów czekają nagrody.

Więcej informacji: profil facebookowy EKOczynni, strona MEN.

Program edukacyjno-ekologiczny EKOczynni – zapraszamy do udziału w konkursie i bezpłatnym szkoleniu online dla nauczycieli

PROWADZENIE PROJEKTÓW GRUPOWYCH W SZKOŁACH – BEZPŁATNE SZKOLENIE ONLINE-

W ramach programu edukacyjno-ekologicznego EKOczynni Fundacja PGNiG przygotowała bezpłatne szkolenie online dla nauczycieli dotyczące realizacji projektów grupowych w szkołach. Webinar  w ramach programu edukacyjno-ekologicznego EKOczynni jest dostępny na YouTube – tutaj. Szkolenie jest bezpłatne i otwarte, nie są wymagane wcześniejsze zapisy.

Celem szkolenia jest wsparcie nauczycieli w zakresie prowadzenia szkolnych projektów grupowych, w tym w ramach programu EKOczynni. Webinar został tak przygotowany, aby wiedza była uniwersalna i przydatna także dla nauczycieli, którzy nie są zainteresowani uczestnictwem w konkursie EKOczynni.

Przedsięwzięcie jest skierowane do szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Organizuje je Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Źródło: men.gov.pl

Specjalny Serwis Polskiego Radia z okazji 100. rocznicy urodzin poety Krzysztofa Kamila Baczyńskiego

Screen Specjalnego Serwisu Polskiego Radia

Z okazji 100. rocznicy urodzin poety Polskie Radio przygotowało specjalny serwis internetowy. Słuchacze znajdą tam unikatowe nagrania archiwalne Polskiego Radia – opowieści członków rodziny, przyjaciół, żołnierzy i kolegów z konspiracji, a także wypowiedzi biografów oraz znawców literatury.

Zachęcamy do zapoznania się z tymi materiałami

0
Animowany Licznik

100 lat temu urodził się Krzysztof Kamil Baczyński. Poeta pokolenia Kolumbów.

Krzysztof Kamil Baczyński rodził się 22 stycznia 1921 w Warszawie, zginął 4 sierpnia 1944 w Powstaniu Warszawskim. Twórczość Baczyńskiego charakteryzuje się dużą dynamiką zmian – ewolucją postawy wobec rzeczywistości, która pociągała za sobą zmianę w repertuarze środków artystycznych.Zaczął pisać już jako gimnazjalista, do roku 1941 trwa jego “wczesny” etap twórczości, podczas którego poeta tworzy głównie pod wpływem J. K. Weintrauba, poezji Czechowicza i wileńskich Żagarystów (zwłaszcza Zagórskiego i Rymkiewicza).

Na czoło, poza typową dla katastrofistów scenerią kosmiczną, wysuwa się kontrast między sielankowym obrazem dzieciństwa – utraconą arkadią spokoju i piękna, a katastrofą, która obróciła ten świat w niwecz. W przeciwieństwie jednak do twórców którzy go inspirowali, był poetą Apokalipsy spełnionej.

Na jesieni 1941 w twórczości Baczyńskiego daje się zauważyć przemianę – poeta doznaje “porażenia okupacyjnego” – w jego wierszach następuje zwrot do tradycji romantycznej (zwłaszcza Słowackiego i Norwida), zaznacza się w niej konflikt dwóch tendencji artystycznych – liryki “czystej”, dającej pierwszeństwo swobodnej grze wyobraźni oraz liryki zaangażowanej, zajmującej aktywną postawę wobec bieżących wydarzeń. Druga z tych tendencji zyskuje przewagę, wysuwa na czoło rolę poety jako natchnionego wieszcza i budziciela sumień. Wymowa jego wierszy pozostaje jednak wieloznaczna i płynna, jej język jest silnie zmetaforyzowany, występują w niej liczne symbole, słowa – klucze, zaskakujące połączenia motywów (z najistotniejszym motywem wody), stale przeplatają się dwa style – intelektualno-dyskursywny i wizjonersko-symboliczny (wykorzystujący takie elementy, jak baśń, legenda, mit, sen)”. Źródło: culture/B.Szleszyński

Nie żyje Henryk Jerzy Chmielewski, słynny Papcio Chmiel – Ojciec polskiego komiksu

Autor TVP Info

W wieku 97 lat w nocy z 21 na 22 stycznia 2021 roku zmarł rysownik Henryk Jerzy Chmielewski, słynny Papcio Chmiel, autor serii komiksów o przygodach Tytusa, Romka i A’Tomka, Powstaniec Warszawski.

Papcio Chmiel (niegdyś zwany także Dziadziem Chmielem) urodził się 7 czerwca 1923 r. w Warszawie.

Należał do Armii Krajowej, w jego domu odbywały się tajne spotkania podziemia. Uczestniczył w Powstaniu Warszawskim. Po wojnie został artylerzystą w Wojsku Polskim.

W Powstaniu, którego sam był uczestnikiem Chmielewski, w 2009 umieścił bohaterów swojego komiksu – Tytusa, Romka i A’Tomka.

Od 50 lat, czyli od czasu powstania Tytusa, chodził za mną ten temat (…) Ale jak pokazać Tytusa z jego małpimi dowcipami na tle tragicznych wydarzeń martyrologicznych, niepewności życia w każdej sekundzie, ginących kolegów, łez matek, walących się domów i niemieckich mordów? To, co narysowałem, nie może oczywiście służyć jako dokument historyczny, lecz mimo że jest fantazją, opiera się na prawdziwych wydarzeniach powstańczych

— mówił Papcio Chmiel po ukazaniu się komiksu.

W tym samym roku Chmielewski namalował w Muzeum Powstania Warszawskiego mural, przedstawiający Tytusa, Romka i A’Tomka jako uczestników Powstania. Na muralu Tytus, Romek i A’Tomek pracują w harcerskiej poczcie polowej. Tytus jest listonoszem, na obrazie Papcia Chmiela z radością depcze hitlerowską flagę.

Ten mural to dla mnie osobista zemsta na Niemcach, mogłem się ucieszyć, że Tytus depcze flagę hitlerowską, tym bardziej, że niestety należę do pokolenia, które ma okupację wciąż przed oczami

— mówił dziennikarzom Henryk Chmielewski.

Źródło: Kancelaria RP

Twórca kultowego Tytusa w 2010 r. narysował kolejny album. Nowy komiks zawierał 36 całkowicie premierowych plansz, w których trójka bohaterów uczestniczy w wojnie polsko-bolszewickiej w 1920 roku.

Karierę rysownika komiksów Chmielewski rozpoczął, rysując dla „Świata Przygód”, kontynuację losów Sierżanta Kinga z królewskiej konnicy (rok 1947), a potem w „Świecie Młodych” humoreski takie jak „Półrocze bumelanta” (rok 1951) czy „Witek Sprytek” (lata 1955-56).

W roku 1956 wpadł na pomysł komiksu o Romku, A’Tomku i małpie wysłanej w kosmos – czyli Tytusie. Historia ta nie znalazła uznania w redakcji „Świata Młodych”. Wydrukowano ją dopiero rok później, kiedy Rosjanie wystrzelili pierwszy sputnik.

Od tamtego czasu aż do lat 80. przygody trójki bohaterów systematycznie ukazywały się na łamach „Świata Młodych”.

Popularność komiksu przerosła oczekiwanie autora. Czytelnicy stale domagali się informacji o Tytusie. W styczniu 1971 roku, w numerze 2000 „Świata Młodych” cała gazeta została zredagowana przez Tytusa de ZOO. W roku 1973, w związku z 25-leciem „Świata Młodych”, Papcio przedstawił charakterystykę Tytusa: waga średniośmieszna, wzrost 90 cm albo 130 (w zależności o tego, czy stał na nogach, czy na rękach).

Od drugiej połowy lat 60., kiedy Tytus, Romek i A’Tomek pojawili się w książeczkach, przygody publikowane w piśmie coraz częściej stawały się fragmentami nowych albumów. Pierwsza z serii książeczek została wypuszczona na rynek przez Wydawnictwo Harcerskie „Horyzonty” w 1966 r. Nosiła tytuł „Tytus zostaje harcerzem”. Od razu zdobyła olbrzymią popularność, sprzedając się w łącznym nakładzie 660 rys. egzemplarzy. Podobnie było z następnymi tomami.

Na podstawie komiksów powstał pełnometrażowy film animowany „Tytus, Romek i A’Tomek wśród złodziei marzeń”.

Chmielewski był też autorem autobiografii pod tytułem „Urodziłem się w Barbakanie” oraz będącej drugim tomem tej biografii książki „Tytus zlustrowany”.

Był Kawalerem Orderu Uśmiechu. W 2007 roku został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a w 2009 roku podczas uroczystości z okazji 65. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej.

W 2019 roku prezydent Andrzej Duda nadał mu Medal Stulecia Odzyskanej Niepodległości.

kpc/TVP Info/PAP

Wyniki II Szkolnego Konkursu CZYTAJ.PL 2020 – Zostań QRierem książek

Wyniki II Szkolnego Konkursu CZYTAJ PL

Marcus Tullius Cicero twierdził, że: “Czytanie rozwija rozum młodzieży, odmładza charakter starca, uszlachetnia w chwilach pomyślności, daje pomoc i pocieszenie w przeciwnościach”

W dniu 10. grudnia 2020 roku został rozstrzygnięty szkolny konkurs czytelniczo-artystyczny CZYTAJ PL “Zostań QRierem superksiążek – dziel się bestsellerami…znowu!””

Celem konkursu było zaangażowanie uczniów w popularyzację i promocję czytania poprzez rozwijanie kreatywności z wykorzystaniem narzędzi i zasobów cyfrowych oraz bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych. 

Szkolna komisja konkursowa wytypowała najlepsze prace:

I miejsce Aneta Szcześniak (2TLG)

II miejsce Klaudia Cedro (2TCG)

Dwa III miejsca:

Nicola Gronowska (2TLG)

Justyna Mazur (2TLG)

Gratulujemy Zwycięzcom! 

I miejsce Aneta Szcześniak (2TLG)

II miejsce Kaludia Cedro (2 TCG)

III miejsce Nicola Gronowska (2TLG)

III Justyna Mazur (2TLG)

Zdalne nauczanie i nowe technologie w kształceniu na odległość

Zdalne nauczanie i nowe technologie w kształceniu na odległość – zapraszamy nauczycieli do udziału w bezpłatnym szkoleniu on-line

Zachęcamy nauczycieli do udziału w darmowym szkoleniu on-line dotyczącego zdalnego nauczania i wykorzystywania nowych technologii w tym procesie. Szkolenie będzie miało formę otwartego webinarium. Przygotowała je Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza w ramach projektu „Być jak Ignacy”.

Quizizz – tworzenie quizów

Termin: 24.11.2020 r. (wtorek), godz. 20:00
Link do spotkania: https://www.youtube.com/watch?v=iiFsM62GSlA.

Szkolenia są bezpłatne i otwarte, nie wymagają zapisania się.

Warto skorzystać z opcji „wezmę udział” (portal Facebook) lub „ustaw przypomnienie” (YouTube), aby otrzymać powiadomienia przed rozpoczęciem szkoleń. W przypadku dodatkowych pytań organizator zachęca do kontaktu: https://bycjakignacy.pl/kontakt.

Link źródłowy: https://www.gov.pl/web/edukacja/zdalne-nauczanie-i-nowe-technologie-w-ksztalceniu-na-odleglosc–zapraszamy-nauczycieli-do-udzialu-w-bezplatnych-szkoleniach-on-lin

12 bestsellerów! Wejdź do akcji czytaj za darmo!

Czytaj.pl

Akcja czytelnicza CZYTAJ.PL

Czytaj PL to największa akcja czytelnicza w kraju, a być może także i na świecie. Największa w Polsce i na świecie tego rodzaju akcja czytelnicza w tym roku będzie szczególnie mocno widoczna będzie w przestrzeni wirtualnej.

W zeszłorocznej rekordowej edycji Czytaj PL, ponad 50 000 użytkowników przeczytało książki aż 130 tysięcy razy! Nie ma zatem wątpliwości, że poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko.

Akcja ma charakter bezpłatnej wypożyczalni bestsellerowych ebooków i audiobooków.

Aby wziąć w niej udział, należy pobrać aplikację mobilną Woblink i przy jej pomocy zeskanować kod QR umieszczony na jednej z oficjalnych grafik akcji. Kod QR jest kluczem do wirtualnej biblioteki, w której można znaleźć wyjątkowe bestsellery.

W 2020 roku, w którym większość książkowych akcji przeszła na formę zdalną, nie mogło zabraknąć i tego wyjątkowego wydarzenia. Przez cały miesiąc będzie można skorzystać z 12 bestsellerowych e-booków!
I to całkowicie za darmo!

Po raz kolejny organizatorzy akcji zapewnili dostęp do 12 e-booków (w tym 10 również w wersji audio). W ramach wydarzenia możecie przeczytać:

Akcja czytelnicza 2020

Akcja czytelnicza CZYTAJ.PL

Czytaj PL to największa akcja czytelnicza w kraju, a być może także i na świecie. Największa w Polsce i na świecie tego rodzaju akcja czytelnicza w tym roku będzie szczególnie mocno widoczna będzie w przestrzeni wirtualnej.

W zeszłorocznej rekordowej edycji Czytaj PL, ponad 50 000 użytkowników przeczytało książki aż 130 tysięcy razy! Nie ma zatem wątpliwości, że poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko.

Akcja ma charakter bezpłatnej wypożyczalni bestsellerowych ebooków
i audiobooków. Aby wziąć w niej udział, należy pobrać aplikację mobilną Woblink i przy jej pomocy zeskanować kod QR umieszczony na jednej z oficjalnych grafik akcji. Kod QR jest kluczem do wirtualnej biblioteki, w której można znaleźć wyjątkowe bestsellery.

Już po raz czwarty w ramach akcji „Upoluj swoją książkę”, organizowanej z inicjatywy Instytutu Książki, plakaty akcji umożliwiające bezpłatny dostęp do bestsellerowych ebooków i audiobooków trafią także do szkół ponadpodstawowych na terenie całego kraju. W tym roku po raz pierwszy książki będzie można czytać na czytnikach elektronicznych inkBOOK Calypso.

  WEJDŹ DO AKCJI – CZYTAJ ZA DARMO!


Godziny pracy biblioteki w okresie pandemii koronawirusa

Drodzy Czytelnicy!

W związku z zaistniałą sytuacją pandemiczną, biblioteka szkolna funkcjonować będzie stacjonarnie (w reżimie sanitarnym) od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-14.30. 

Możecie również zadawać pytania dotyczące zaległych książek, możliwości wypożyczenia książek, czasopism, dostępności wybranych materiałów bibliotecznych, poszukiwanych informacji oraz na każdy inny temat poprzez dziennik elektroniczy lub e-mail: bibliotekazsofik@gmail.com

Witaj, świecie!

Szanowni Rodzice, Uczniowie, Nauczyciele, Pracownicy Szkoły!

Zapraszam do zapoznania się z nową stroną internetową Biblioteki Zespołu Szkół Odzieżowych, Fryzjerskich i Kosmetycznych nr 22 w Warszawie. Przygotowałam dla Was drodzy Czytelnicy zakładki tematyczne, pod którymi znajdziecie wiele wiarygodnych informacji ze sprawdzonych źródeł. 

Nowością jest prezentacja informacji w trzech strefach:

  • Ucznia,
  • Rodzica,
  • Nauczyciela,

które ułatwią poruszanie się po stronie.

Biblioteka oferuje też dostęp do Katalogu online OPAC, w którym można 24h/dobę wyszukiwać publikacje, rezerwować książki i inne materiały. Zachęcam do korzystania z newslettera z aktualnościami biblioteki.

Zaznaczam, że nowy serwis www jest nadal w trakcie wdrażania. Cały czas udoskonalam go i uzupełniam, dlatego proszę o wyrozumiałość
i cierpliwość. Zaprocentują one funkcjonalniejszym serwisem, bardziej intuicyjną nawigacją i czytelniejszą prezentacją informacji.

Zapraszam do odwiedzania i przeglądania
nowej strony Biblioteki ZSOFiK!

Nauczyciel bibliotekarz 
Anna Rychlicka

Skip to content