#WIELOKULTUROWOŚĆ

Przystanek nr 1 – kultura muzułmańska

Uczniowie klas 2TMA, 2TMB, 2TSA na początku kwietnia rozpoczęli realizację projektu „Wielokulturowość w szkole, w najbliższym środowisku, we własnym mieście”.

Głównym celem projektu jest przygotowanie młodych ludzi do życia w wielokulturowym społeczeństwie poprzez wyposażenie ich w wiedzę, która konieczna jest w określeniu własnego stosunku do ludzi o odmiennej rasie, religii czy stylu życia oraz pozwala ograniczyć stereotypy i uprzedzenia.  

2 kwietnia uczniowie udali się do Ośrodka Kultury Muzułmańskiej – siedziby zarejestrowanych w Polsce grup wyznawców islamu: imigrantów z Bliskiego Wschodu oraz konwertytów – Polaków, którzy zdecydowali się na przyjęcie religii Mahometa w dorosłym życiu.  Młoda muzułmanka rodem z Białorusi ciekawie opowiadała nam o pię­ciu fi­la­rach islamu, o Ko­ranie, czyli świę­tej księ­dze, któ­ra zo­sta­ła ob­ja­wio­na Mahometowi. Tłumaczyła, że islam to poddanie się Bogu, a jedność kultury wyraża się w jej różnorodności. Towarzyszący jej imam nucił ezan, czyli melodię wzywająca do modlitwy, którą w krajach muzułmańskich słyszy się z minaretów kilka razy dziennie. Wiele pytań od naszych uczestników do gospodarzy spotkania dotyczyło wyglądu, nakrycia głowy, makijażu kobiet w islamie. Ste­re­oty­pa­mi i uprze­dze­nia­mi obro­sła kwe­stia za­słon (hi­dża­bu), któ­re no­szą muzułmań­skie ko­bie­ty. No­sze­nie mu­zuł­mań­skiej chu­s­ty (przy­kry­wa­ją­cej wło­sy i de­kolt), któ­ra przyj­mu­je różne for­my i sty­le, uwa­ża­ne jest za obo­wią­zek przez więk­szość mu­zuł­ma­nów, ale nie jest przymusem. Gospodarze OKM przyjęli nas z wielką gościnnością i serdecznością, a wy­ni­ka­ją­cy z ne­ga­tyw­ne­go ste­reo­ty­pu obraz mu­zuł­ma­ni­na­-ter­ro­ry­sty owład­nię­te­go żą­dzą dżi­ha­du nie okazał się tu prawdą.