Przystanek nr 1 – kultura muzułmańska
Uczniowie klas 2TMA, 2TMB, 2TSA na początku kwietnia rozpoczęli realizację projektu „Wielokulturowość w szkole, w najbliższym środowisku, we własnym mieście”.
Głównym celem projektu jest przygotowanie młodych ludzi do życia w wielokulturowym społeczeństwie poprzez wyposażenie ich w wiedzę, która konieczna jest w określeniu własnego stosunku do ludzi o odmiennej rasie, religii czy stylu życia oraz pozwala ograniczyć stereotypy i uprzedzenia.
2 kwietnia uczniowie udali się do Ośrodka Kultury Muzułmańskiej – siedziby zarejestrowanych w Polsce grup wyznawców islamu: imigrantów z Bliskiego Wschodu oraz konwertytów – Polaków, którzy zdecydowali się na przyjęcie religii Mahometa w dorosłym życiu. Młoda muzułmanka rodem z Białorusi ciekawie opowiadała nam o pięciu filarach islamu, o Koranie, czyli świętej księdze, która została objawiona Mahometowi. Tłumaczyła, że islam to poddanie się Bogu, a jedność kultury wyraża się w jej różnorodności. Towarzyszący jej imam nucił ezan, czyli melodię wzywająca do modlitwy, którą w krajach muzułmańskich słyszy się z minaretów kilka razy dziennie. Wiele pytań od naszych uczestników do gospodarzy spotkania dotyczyło wyglądu, nakrycia głowy, makijażu kobiet w islamie. Stereotypami i uprzedzeniami obrosła kwestia zasłon (hidżabu), które noszą muzułmańskie kobiety. Noszenie muzułmańskiej chusty (przykrywającej włosy i dekolt), która przyjmuje różne formy i style, uważane jest za obowiązek przez większość muzułmanów, ale nie jest przymusem. Gospodarze OKM przyjęli nas z wielką gościnnością i serdecznością, a wynikający z negatywnego stereotypu obraz muzułmanina-terrorysty owładniętego żądzą dżihadu nie okazał się tu prawdą.










