Filmy, spektakle, koncerty OGLĄDAJ I SŁUCHAJ.
NINATEKA to wyjątkowy, unikalny zasób archiwalnych materiałów audiowizualnych: rejestracji spektakli teatralnych i operowych, koncertów, dokumentów, reportaży, animacji, filmów eksperymentalnych, które mogą stanowić ciekawe uzupełnienie szkolnej lekcji. Selekcji materiałów dokonuje dział Badań i Rozwoju Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.
Konto EDU jest skierowane do nauczycieli i uczniów szkół podstawowych i średnich. Jego posiadacze mogą bezpłatnie korzystać z materiałów audiowizualnych o charakterze edukacyjnym dostępnych w NINATECE. Dodatkowo zyskują również dostęp do scenariuszy lekcji, które ułatwią prowadzenie lekcji. Aby założyć konto EDU, należy się zarejestrować (opcja nie mam jeszcze konta) , a następnie po zalogowaniu zmienić tryb konta na konto dla nauczyciela lub ucznia i wypełnić formularz rejestracyjny.
Król Edyp Sofoklesa (V wiek p.n.e.), jeden z największych dramatów wszech czasów, przez Arystotelesa uznany za „najpiękniejszą tragedię”, mimo dwóch i pół tysiąca lat, jakie upłynęły od jego powstania, wciąż jest utworem żywym i fascynującym, stale powracającym na scenę.
Dziady Adama Mickiewicza to jeden z najbardziej znanych utworów w literaturze polskiej i jednocześnie jedno z dzieł najbardziej reprezentatywnych dla polskiego romantyzmu. Od lat regularnie wystawiane na deskach teatrów całej Polski, czytane przez kolejne pokolenia czytelników, inspirujące twórców i niosące wciąż aktualne treści. Każda z części utworu porusza inne tematy, ale razem tworzą spójną wizję świata rządzonego przez niezmienne prawa boskiej sprawiedliwości i miłosierdzia.
Cały film „Lawa” na podstawie książki (lektury szkolnej) Adama Mickiewicza „Dziady”.
Wielka Improwizacja w wykonaniu Gustawa Holoubka w filmie Tadeusza Konwickiego. „Lawa czyli opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza” zrealizowanego w 1989 roku
Zachowująca klimat oryginału adaptacja znanej powieści Stanisława Lema (ur.1921). W „Śledztwie” (1959), wczesnym utworze Lema stylizowanym na kryminał, pojawia się problematyka, której pisarz poświęci się w całej swej twórczości – granic ludzkiego poznania… (filmpolski.pl)
„Rozmowy z katem”. Polski bohater więziony miesiącami przez własnych rodaków. Dzień i noc w towarzystwie mordercy, kata warszawskiego getta, generała SS Jürgena Stroopa. „Do widzenia, Herr Moczarski, do zobaczenia niedługo u św. Piotra!” – mówi Stroop na pożegnanie, idąc na egzekucję. Czy można sobie wyobrazić podobną sytuację? Taki sam wyrok, wyrok śmierci, wydany na bezlitosnego nazistę i bohatera Armii Krajowej przez Polskę Ludową? Chociaż oprawcy w więzieniu mokotowskim mają wyjątkową wyobraźnię – poddają Moczarskiego 49 rodzajom tortur – on sam również wpada na oryginalny pomysł. Zachęca nazistę do szczerych zwierzeń. Zapamiętuje wszystko.
„Tango” ten dramat to nie tylko bardziej lub mniej lubiana lektura szkolna, ale najbardziej znany i najważniejszy utwór Sławomira Mrożka o społecznych zagrożeniach. Warto go poznać, warto do niego wracać
„Ferdydurke” Witolda Gombrowicza jest powieściowym traktatem o wiecznej niedojrzałości. Bohater, trzydziestoletni Józio dziwnym kaprysem losu staje się ponownie uczniem. W szkole i poza nią kultywuje swoją obsesję – poszukiwanie właściwej formy, jako klucza do wyzwolenia człowieka z pętających go norm i konwenansów. Ponosi jednak porażkę, pozostając „z gębą”, choć usilnie starał się od niej uciec.