Trzecie Publiczne Czytanie „Don Kichota” – Światowy Dzień Książki

Publiczne czytanie „Don Kichota” po raz trzeci, tym razem online. Lektura „Don Kichota”, organizowana jest każdego roku przez Ambasadę Hiszpanii w Polsce przy okazji obchodów Światowego Dnia Książki, przypadającego na 23 kwietnia – poinformowano na Twitterze Instytutu Książki (IK).

Jak podano na stronie Instytutu Książki, 23 kwietnia przypada dzień śmierci Miguela de Cervantesa.

„Wobec niemożliwego obecnie gromadzenia się publiczności, planowane czytanie odbędzie się online, z udziałem gości, przyjaciół i pracowników Ambasady Hiszpanii w Polsce, Instytutów Cervantesa w Warszawie i Krakowie oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Zaproszone osoby czytać będą wybrane fragmenty, w języku hiszpańskim i polskim”.

Organizatorzy poinformowali, iż „wydarzenie będzie jednocześnie hołdem dla zmarłego przed kilkoma tygodniami Adama Zagajewskiego, laureata Nagrody Księżnej Asturii w Dziedzinie Literatury w 2017 r.„.

Inauguracja czytania – 23 kwietnia o godz. 11.45 na platformie Zoom. Potrwa do godz. 16.

Link do kanału na YouTube Ambasady Hiszpanii w Polsce

Źródła: Instytut Książki
Instytut Cervantesa w Krakowie

27. Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

23 kwietnia obchodzimy 27. Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Jest to wyjątkowe święto dla wszystkich miłośników książek, bibliofilów oraz czytelnictwa. 

Święto książki ustanowiono oficjalnie w 1995, przez Światową Organizację UNESCO (ang. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). Ma ono na celu promowanie czytelnictwa, edytorstwa, a także ochronę własności intelektualnej prawem autorskim.

Obchodzony w tym roku po raz 27. Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, tradycyjnie poświęcony jest promocji literatury i czytelnictwa, a także problematyki związanej z ochroną praw autorskich. Co roku staje się okazją do dyskusji na temat roli książki jako źródła wartości i wiedzy, a także skarbnicy dziedzictwa niematerialnego i różnorodności kulturowej oraz narzędzia dialogu” – jak wskazuje UNESCO.

Data 23 kwietnia została wybrana jako symboliczna dla literatury światowej z uwagi na to, że w tym dniu przypada rocznica urodzin lub śmieci wielu wybitnych pisarzy.

Czytając możemy otworzyć się na innych pomimo dystansu i podróżować dzięki wyobraźni. Moc jaka tkwi w książkach powinna być wykorzystywana do walki z izolacją, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności.

W 27. Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich UNESCO zachęca uczniów, nauczycieli, czytelników z całego świata, a także wydawców i bibliotekarzy – nas wszystkich, do dzielenia się pasją do literatury i wyrażania miłości do czytania za pośrednictwem stron w mediach społecznościowych, takich jak np.: #WorldBookDay

Źródło: UNESCO.pl

Książki mają supermoc!

„Edukacja literacka od najmłodszych lat jest podstawą rozwoju demokratycznych społeczeństw. To dlatego Kraków i Wrocław – Miasta Literatury UNESCO, Fundacja Powszechnego Czytania, Polska Izba Książki i Fundacja Olgi Tokarczuk przygotowały wspólnie publikację, która w dostępny, prosty i atrakcyjny wizualnie sposób odpowiada na pytanie: „Jak sprawić, by nasze społeczeństwo więcej czytało i co dzięki temu zyskamy?

Supermoc książek. Poradnik upowszechniania czytania” miał swoją premierę 22 kwietnia, w przeddzień Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich.

Bibliotekarze, nauczyciele, nauczyciele przedszkolni, pracownicy samorządów w działach kultury i edukacji , pracownicy opieki społecznej, działacze i politycy każdego szczebla władzy państwowej, biznesmeni-filantropi, aktywiści NGO – wszyscy, którzy już zajmują się tematem upowszechniania czytania lub chcą się nim zająć w przyszłości – są adresatami „Supermocy książek”.  Z publikacji można korzystać bezpłatnie.

Poradnik w przystępny, atrakcyjny wizualnie sposób pokazuje, że zdrowie naszej społeczności, poziom edukacji, siła kapitału społecznego, przedsiębiorczość, wreszcie równość obywateli i przyszłość demokracji wiążą się z tym, jak często sięgamy po książki.

Czytanie jest ważnym czynnikiem rozwojowym u najmłodszych dzieci, a na późniejszych etapach życia staje się fundamentem edukacji. Sięganie po książki zwiększa szanse uczniów na sukces we wszystkich dziedzinach, również ścisłych. Czytając, uczymy się funkcjonowania we wspólnocie: rozumiemy lepiej innych, potrafimy współpracować i wymieniać się pomysłami. To klucz do innowacyjnej przedsiębiorczości i najlepszy sposób na rozbudzenie kreatywności” – jak podaje Instytut Książki.

Źródło zdjęć/tekstu: Instytut Książki

Tu możesz pobrać  plik PDF publikacji 

 

Ogólnopolska konferencja – zaproszenie

Zaproszenie na bezpłatną, ogólnopolską konferencję on-line pt. „Kondycja uczniów, nauczycieli i rodziców w aktualnej sytuacji lockdownu w kontekście przeciwdziałania depresji oraz przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym i przestępczym”.

Celem Konferencji jest podjęcie debaty w kontekście obecnej sytuacji społecznej oraz ocena perspektyw skutecznej pomocy w okresie wychodzenia ze wzmożonych obostrzeń sanitarnych.

Organizatorzy zapraszają osoby zainteresowane tematyką pomocy dzieciom, nauczycielom i rodzicom –  szczególnie samych nauczycieli, a także psychologów, samorządowców, kuratorów, pracowników socjalnych oraz wszystkich zainteresowanych działalnością na rzecz przywrócenia dobrej kondycji po lockdownie.

TUTAJ ZAPISY i HARMONOGRAM

 

Akcja Żonkile 2021: „W sukience i w mundurze” – Muzeum POLIN

W filmowej wersji spaceru przewodniczka Katarzyna Jankowska z Muzeum POLIN przedstawia historie 5. kobiet walczących w powstaniu w getcie warszawskim.

Dowiesz się dlaczego Rachela Zylberberg została nazwana „polską Joanną D’Arc”; kogo uratowała Szoszana Kossower; co robiła po wojnie Władka Meed; dlaczego za niewinnie wyglądającą Niutą Tajtelbaum rozesłano list gończy oraz co się stało z Mirą Fuchrer – dziewczyną Mordechaja Anielewicza, która w czasie wojny jeździła do innych gett jako łączniczka.

Przewodniczka Katarzyna Jankowska opowiada również o kolejnych etapach ich życia: od zdobywania wykształcenia, przez aktywność w organizacjach młodzieżowych, polityczne dojrzewanie aż po doświadczenia wojenne i różne formy opory, w które angażowały się bohaterki „W sukience i w mundurze”.

Źródło: YouTube Muzeum POLIN

Skip to content